صانا سرویس

تعمیرات و فروشگاه

تلفن

05138721212
09150881992

آدرس

مشهد، بلوار پیروزی، بلوار رضوی، ابتدای رضوی 22، فاز تجاری، پلاک 5

صانا سرویس؛ کنار شما، رو به آینده

بررسی 5 مدل از انواع موتور لباسشویی

انواع موتور لباسشویی

در این مقاله قصد داریم تا انواع موتور لباسشویی را به شما معرفی کنیم زیرا آشنایی با انواع موتور لباسشویی می تواند در استفاده از این دستگاه، خرید ماشین لباسشویی و همچنین انتخاب موتور مناسب در زمان تعویض موتور قدیمی تاثیر بسزایی داشته باشد. بنابراین مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم، در ادامه می توانید با نحوه عملکرد ماشین لباسشویی، وظایف موتور، علائم خراب شدن موتور و … به طور کامل آشنا شوید.

مطالعه مفید: تعمیر لباسشویی مشهد به صورت تخصصی

ماشین لباسشویی چیست؟

ماشین لباسشویی در واقع یک وسیله الکترومکانیکی است که با استفاده از هماهنگی بین قطعات مختلف در سیستم داخلی، امکان شست و شو و همچنین خشک کردن لباس ها را بدون دخالت نیروی انسانی برای بشر فراهم کرده است.

یکی از مهم ترین قطعات به کار رفته در سیستم داخلی ماشین لباسشویی موتور آن است چرا که این قطعه از وظایف بسیاری در عملکرد ماشین لباسشویی برخوردار است. امروزه انواع موتور لباسشویی تولید شده و در مدل های متنوعی از ماشین لباسشویی مورد استفاده قرار می گیرند.

مطالعه مفید: آشنایی با تاریخچه ماشین لباسشویی

قطعات ماشین لباسشویی

پیش از آشنایی با انواع موتور لباسشویی بهتر است در ابتدا با قطعات مختلف این دستگاه آشنا شوید، بنابراین به معرفی تمامی قطعات و وظایف هر یک از آن ها در سیستم داخلی ماشین لباسشویی پرداخته ایم.

همزن

 

همزن

 

محل قرار گیری همزن در وان ماشین لباسشویی تعبیه شده است که وظیفه این قطعه رفع کثیفی و آلودگی لباس ها است، در واقع این قطعه با چرخش دیگ با اضافه کردن مواد شوینده به لباس های داخل دیگ، امکان تمیز شدن لباس را فراهم می کند.

لوله زهکشی

 

لوله زهکشی

 

پس از چرخش همزن و تمیز شدن لباس ها بایستی آب و کف آلوده از دستگاه خارج شوند و در واقع لوله زهکشی وظیفه تخلیه این آب را بر عهده دارد.

موتور

 

موتور

 

نسل جدید ماشین های لباسشویی امروزه از موتور های پیشرفته تری نسبت به گذشته برخوردار هستند و در واقع موتور در چرخش و تمیز کردن لباس ها به همزن کمک می کند.

موتور در هر دستگاهی همانند قلب انسان عمل می کند که در این راستا موتور یکی از مهم ترین قطعات در ساختار ماشین لباسشویی به شمار می رود بنابراین تعمیر این قطعه بایستی حتما توسط تکنسین تعمیر لباسشویی مشهد انجام شود.

برد مدار در چاپی

تمامی قطعات و مدار های الکتریکی روی برد مدار چاپی قرار گرفته اند و در واقع این بخش مادر برد ماشین لباسشویی محسوب می شود.

زمانی که شما یک چرخه شست و شو را در ماشین لباسشویی فعال می کنید PCB اطلاعات را دریافت کرده و سپس آن را به بخش های مربوطه انتقال می دهد.

لازم به ذکر است که این قطعه همانند انواع موتور لباسشویی از اهمیت بسزایی در سیستم داخلی ماشین لباسشویی برخوردار است.

پروگرمر

این بخش یا همان برنامه نویس دستگاه، در برخی از ماشین های لباسشویی در پنل بیرونی تعبیه شده است و وظیفه آن بررسی سطح آب، دما و همچنین نوع فرآیند شست و شو است.

لازم به ذکر است که چرخه شست و شو، نوع شیر آب و ترموستات را می توانید به دلیل مجهز بودن ماشین لباسشویی به این دستگاه به طور دستی تعیین و انتخاب کنید.

وان

وان در لباسشویی به دو صورت وجود دارد که در ادامه هر یک از آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

وان داخلی

وان داخلی در واقع محفظه ای است که لباس ها در آن فرآیند شست و شو، آبکشی و خشک شدن را طی می کنند.

وان خارجی

وان خارجی در طی فرآیند شست و شو از چرخه تمیز کردن لباس ها پشتیبانی می کند و در واقع وظیفه وان خارجی یا بیرونی پشتیبانی از وان داخلی است.

شیر کنترل ورودی آب

 

شیر کنترل ورودی آب

 

برای شست و شوی لباس ها بایستی دریچه دستگاه به طور خودکار باز شود و سپس وان داخلی از آب پر شود که در واقع شیر کنترل، مسئول تنظیم و کنترل سطح آب در ماشین لباسشویی است. لازم به ذکر است که به شیر آب ورودی، شیر برقی نیز گفته می شود.

پمپ آب

وظیفه پمپ، گردش آب است و این عملکرد در طی فرآیند شست و شو توسط پمپ انجام می گردد و سپس آب توسط پمپ تخلیه می شود.

مطالعه مفید: 8 علت تخلیه نکردن آب لباسشویی

تایمر

تایمر در دو نوع دستی و اتوماتیک در ماشین های لباسشویی تعبیه شده است که در تایمر دستی بایستی خودتان تایمر را تنظیم کنید اما در نوع اتوماتیک، نوع چرخه شست و شو به طور خودکار تنظیم شود.

دیسپنسر

یکی از مهم ترین قطعات در ماشین لباسشویی بعد از انواع موتور ماشین لباسشویی دیسپنسر می باشد، چرا که این قطعه پخش مواد شوینده را بر عهده دارد. دیسپنسر در واقع قطعه ای است که پیش از شروع شست و شو لباس ها، مواد شوینده را با توجه به میزان لباس ها پخش می کند.

در واقع  برخی از ماشین های لباسشویی می توانند مواد شوینده اضافی را در دیسپنسر ذخیره کنند و با توجه به شست و شو لباس ها میزان مناسب مواد شوینده را آزاد کنند.

شلنگ ورودی

شلنگ ورودی

در بسیاری از انواع ماشین های لباسشویی تولید شده در چند دهه اخیر، آب توسط شلنگ ورودی تامین می شود. شلنگ تعبیه شده در ماشین لباسشویی دارای طول 1.5 تا 2 متر می باشد و در صورتی که شیر آب به دستگاه شما نزدیک نباشد می توانید شلنگ هایی با طول بیشتر را تهیه کنید که بین 2.5 تا 5 متر هستند.

شلنگ تخلیه

شلنگ تخلیه یکی از انواع قطعات ماشین لباسشویی است که همچون انواع موتور ماشین لباسشویی از اهمیت بسیاری در عملکرد این دستگاه برخوردار است.

در واقع این قطعه پس از اتمام هر شست و شو آب آلوده را تخلیه می کند و طول این شلنگ کمتر از شلنگ ورودی آب می باشد. توجه داشته باشید که اگر شلنگ تخلیه کوتاه باشد می توانید شلنگی با طور بلند تر خریداری کنید.

وظایف موتور در ماشین لباسشویی

 

وظایف موتور در ماشین لباسشویی

 

پیش از آشنایی با انواع بهترین موتور ماشین لباسشویی ایرانی، بهتر است در ابتدا با موتور و وظایف آن در ماشین لباسشویی آشنا شوید، چرا که این قطعه یکی از اصلی ترین بخش ها در ساختار ماشین لباسشویی محسوب می شود.

تمامی تکنسین های تعمیر ماشین لباسشویی مشهد، عملکرد برد الکتریکی را به مغز انسان تشبیه می کنند اما جالب است بدانید که موتور ماشین لباسشویی نیز به قلب انسان تشبیه می شود و این قطعه همانند قلب در بدن انسان از اهمیت بسزایی در ساختار ماشین لباسشویی برخوردار است، چرا که عملکرد بسیار تاثیر گذاری در انجام فرآیند شست و شو توسط این دستگاه دارد.

موتور ها سرعت های مختلفی وابسته به نوع خود دارند و همچنین امکان تنظیم سرعت این قطعه نیز وجود دارد.

در واقع وظیفه اصلی این قطعه اهدا اجزا و قطعاتی است که دستگاه را قادر به انجام عملکرد هایی همچون پر کردن آب، چرخش و همچنین انجام فرآیند تخلیه می کنند.

یکی از مهم ترین ترین وظایف در بهترین موتور ماشین لباسشویی ایرانی، ایجاد چرخش و حرکت گیربکس متصل به درام ماشین لباسشویی توسط این قطعه می باشد و جالب است بدانید که گیربکس تعبیه شده در ماشین لباسشویی از وزن بسیار سنگینی برخوردار است اما با این حال موتور ها قادر به ایجاد حرکت در این گیربکس های سنگین وزن می باشند.

انواع موتور در ماشین لباسشویی

همانطور که پیش تر اشاره کرده ایم موتور لباسشویی یکی از مهم ترین قطعات در دستگاه به شمار می رود که در این راستا سلامت و نوع آن از اهمیت بسزایی برخوردار است، در ادامه می توانید با انواع موتور لباسشویی به طور کامل آشنا شوید.

موتور تسمه ای

 

شیر کنترل ورودی آب

 

یکی از انواع موتور لباسشویی، موتور تسمه ای است که قدیمی ترین نوع موتور در ساختار ماشین لباسشویی به شمار می رود. موتور تسمه ای که نام دیگر آن موتور زغالی است دارای معایبی همچون ایجاد صدای آزار دهنده، لرزش بسیار و … است.

لازم به ذکر است که این موتور از فرآیند پیچیده ای برخوردار نیست که در این راستا نصب و همچنین تعمیر آن کم هزینه و آسان تر از مدلی های دیگر موتور است.

مطالعه مفید: تفاوت ماشین لباسشویی موتور گیربکسی و تسمه ای 

موتور بدون تسمه یا دیجیتالی

این موتور یکی از پر کاربرد ترین موتور ها در تولید ماشین لباسشویی است و از مزایای بسیاری همچون لرزش و صدای کم، مصرف کم و همچنین طول عمر نسبتا بالا برخوردار است.

لازم به ذکر است که موتور بدون تسمه یا دیجیتالی یکی از پیشرفته ترین انواع موتور لباسشویی به شمار می رود چرا که عدم استفاده از تسمه در ساختار این موتور موجب کاهش نیازمندی این قطعه به تعمیر یا تعویض شده است.

موتور دایرکت درایو

 

انواع موتور لباسشویی

 

یکی از جدید ترین انواع موتور ماشین لباسشویی موتور دایرکت درایو است، این موتور با استفاده از جریان برق مستقیم فعالیت خود را انجام می دهد و مجهز به یک برد الکتریکی است.

موتور دایرکت درایو بدون صدا و لرزش بوده و در واقع نسبت به انواع موتور لباسشویی از قدرت بیشتری برخوردار است. لازم به ذکر است که این موتور علاوه بر مزایای بسیار از هزینه تعمیر و نصب بیشتری نسبت به دیگر موتور ها برخوردار است.

موتور آسنکرون

 

موتور یونیورسال

 

 

موتور آسنکرون که در واقع اولین موتور هوشمند مورد استفاده در ساختار لباسشویی به شمار می رود، مجهز به محافظ های حرارتی بوده و همچنین دارای خازن راه اندازی است. این نوع از انواع موتور لباسشویی، دارای دو حالت دور تند و دور کند بوده که دور تند مناسب خشک کردن لباس ها است.

موتور یونیورسال

 

موتور یونیورسال

 

در این موتور ها همانند موتور های دایرکت درایو از یک برد الکتریکی استفاده می شود و یکی از بهترین ویژگی های این موتور مجهز بودن آن به تاکوژنراتور است که این بخش امکان کنترل از راه دور دستگاه را فراهم می کند.

جریان ها در این دستگاه به دو صورت DC و AC است و همچنین موتور یونیورسال از دو بخش روتور و استاتور برخوردار است.

این موتور یکی از گران قیمت ترین انواع موتور لباسشویی به شمار می رود.

شایع ترین علائم خرابی انواع موتور ماشین لباسشویی

خرابی انواع موتور لباسشویی ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد، بنابراین بایستی پس از مشاهده علائمی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد در کوتاه ترین زمان با تکنسین تعمیر لباسشویی مشهد تماس بگیرید.

ایجاد اختلال در فرآیند شست و شوی لباس ها

همانطور که پیش تر ذکر کرده ایم موتور ماشین لباسشویی یکی از اصلی ترین قطعات در ماشین لباسشویی می باشد و در صورت بروز مشکل در این قطعه ممکن است با علائم بسیاری مواجه شوید که در واقع با اختلال های متعددی در فرآیند شست و شو مواجه خواهید شد.

عدم خشک شدن لباس ها

در صورتی که لباس ها پس از فرآیند آبکشی خشک نشوند، ممکن است موتور ماشین لباسشویی شما با مشکل مواجه شده باشد البته فشار وزنی مخزن نیز ممکن است یکی از انواع دلایل عدم فرآیند خشک کردن لباس ها باشد.

نقص فنی موتور ممکن است به علت عدم چرخش صحیح درام ماشین لباسشویی ایجاد شود.

بوی سوختگی در اطراف دستگاه

سوختن انواع موتور ماشین لباسشویی همراه با بوی سوختگی در اطراف یخچال می باشد و در صورتی که این بو به مشام شما برسد بایستی در کوتاه ترین زمان به تعمیر ماشین لباسشویی منزل خود بپردازید.

در صورتی که ماشین لباسشویی را روشن می کنید اما هیچ گونه علامتی از روشن و فعال بودن دستگاه مشاهده نمی کنید و این جریان با استشمام بوی سوختگی همراه باشد، در واقع به معنی سوختن موتور ماشین لباسشویی می باشد.

عدم چرخش دیگ

 

عدم چرخش دیگ

 

در صورتی که درام ماشین لباسشویی شما پس از اتمام چرخه آبکشی، به چرخش خود ادامه نمی دهد و همزمان علامت فرآیند آبکشی در پنل ماشین لباسشویی ایجاد می شود به معنی بروز مشکل در موتور ماشین لباسشویی می باشد و فارغ از استفاده دستگاه از انواع موتور ماشین لباسشویی بایستی سریعا از تکنسین تعمیر ماشین لباسشویی برای رفع مشکل ایجاد شده کمک بگیرید.

 

انواع علت بروز مشکل در موتور

 

انواع علت بروز مشکل در موتور

 

حتی اگر از بهترین موتور ماشین لباسشویی استفاده کنید، مواردی ممکن است باعث خراب شدن یا سوختن موتور دستگاه شما شوند بنابراین در این قسمت به معرفی انواع علت بروز مشکل حتی در بهترین موتور ماشین لباسشویی پرداخته ایم تا با شناسایی این دلایل از بروز مشکل در موتور دستگاه خود پیشگیری کنید.

موتور و دنده

موتور و دنده یکی از انواع علت خراب شدن موتور ماشین لباسشویی هستند چرا که با از بین رفتن یا ساییده شدن دنده، موتور فشار زیادی را هنگام فعالیت بر عهده دارد و این فشار زیاد منجر به خراب شدن موتور زود تر از موعد خواهد شد. توجه داشته باشید که در این صورت بایستی به تعویض موتور بپردازید.

تجمع گرد و غبار

یکی از مهم ترین مواردی که بایستی در محافظت از موتور ماشین لباسشویی در نظر داشته باشید، نظافت موتور ماشین ماشین لباسشویی است چرا که با تجمع گرد و غبار در موتور ماشین لباسشویی، موتور صدای نسبتا زیاد و همچنین نا بهنجاری را تولید می کند و موتور دستگاه قادر به فعالیت نخواهد بود اما برق بسیار زیادی را مصرف می کند و افزایش مصرف برق منجر به بروز مشکلات بیشتری در سیستم داخلی ماشین لباسشویی خواهد شد.

پر کردن مخزن بیشتر از ظرفیت دستگاه

پر کردن مخزن دستگاه بیشتر از ظرفیت آن یکی از دلایل بروز مشکل در موتور دستگاه است و انجام این کار منجر به آسیب سیم پیچ ها و همچنین ایجاد بوی سوختگی در ماشین لباسشویی خواهد شد.

 

یک پاسخ به “بررسی 5 مدل از انواع موتور لباسشویی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *