صانا سرویس

تعمیرات و فروشگاه

تلفن

05138721212
09150881992

آدرس

مشهد، بلوار پیروزی، بلوار رضوی، ابتدای رضوی 22، فاز تجاری، پلاک 5

صانا سرویس؛ کنار شما، رو به آینده

معرفی 14 مورد از قطعات ماشین لباسشویی

قطعات ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی یکی از انواع وسایل برقی است که امروزه از کاربرد گسترده ای در دنیا برخوردار بوده و افراد بسیاری از این دستگاه استفاده می کنند. ماشین لباسشویی از سیستم نسبتا پیچیده ای برخوردار است و در واقع بایستی برای استفاده صحیح از این دستگاه با تمامی قطعات ماشین لباسشویی آشنایی کامل را داشته باشید، لذا قصد داریم تا در این مقاله به بررسی قطعات ماشین لباسشویی و وظایف هر یک از آن ها در سیستم پیچیده ماشین لباسشویی بپردازیم.

در واقع آشنایی با انواع قطعات ماشین لباسشویی به شما امکان استفاده بهتر از این دستگاه را می دهد، بنابراین اگر از این دستگاه استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم تا ادامه مطالب با ما همراه باشید.

مطالعه مفید: تعمیر لباسشویی مشهد به صورت تخصصی

بررسی هر یک از انواع قطعات ماشین لباسشویی

 

بررسی هر یک از انواع قطعات در ماشین لباسشویی

 

همانطور که پیش تر اشاره کرده ایم قصد داریم تا به طور کامل شما را با قطعات ماشین لباسشویی و همچنین وظایف هر یک از آن ها آشنا کنیم، چرا که آشنایی با قطعات این دستگاه به شما امکان استفاده بهتر از ماشین لباسشویی را می دهد.

مطالعه مفید: آشنایی با تاریخچه ماشین لباسشویی

دیگ در لباسشویی

دیگ یا به اصطلاح درام یکی از بزرگترین قطعات در ماشین لباسشویی به شمار می رود چرا که از ابعاد بزرگی برخوردار است.

جالب است بدانید ماشین لباسشویی مجهز به دو دیگ است و در واقع دیگی که در آن لباس ها را قرار می دهید دیگ داخلی بوده و دیگ دوم، دیگ خارجی است که روی دیگ داخلی نصب شده است و در واقع محافظت از دیگ داخلی بر عهده این دیگ است و همچنین دیگ خارجی مانع از نشتی آب و تماس آب با قطعات داخلی خواهد شد.

شیر آب ورودی در لباسشویی

شیر ورودی آب یکی از انواع قطعات ماشین لباسشویی است که از اهمیت بسزایی در سیستم ماشین لباسشویی برخوردار بووده چرا که این شیر قادر به تنظیم سطح و همچنین دمای آب در دستگاه است.

شیر آب ورودی از دو لوله مجزا تغذیه می شود که آب گرم و سرد در لوله ها به صورت مجزا گردش دارند و همچنین با استفاده از این دو لوله می توان دمای آب ورودی را به طور دقیق بررسی کرد.

پمپ تخلیه در لباسشویی

 

پمپ تخلیه در لباسشویی

 

پمپ تخلیه نیز یکی از مهم ترین قطعات ماشین لباسشویی به شمار می رود چرا که از وظایف مهمی در سیستم این دستگاه برخوردار است.

چرخش و همچنین تخلیه آب یکی از انواع وظایف پمپ تخلیه در ماشین لباسشویی است.

همانطور که پیش تر اشاره کرده ایم، این پمپ تخلیه وظیفه گردش آب را در دستگاه بر عهده دارد و همچنین قادر است پس از گردش آب و همچنین اتمام فرآیند شست و شو، آب آلوده را تخلیه کند.

مطالعه مفید: 8 علت تخلیه نکردن آب لباسشویی

شلنگ تخلیه آب در لباسشویی

 

شلنگ تخلیه آب در لباسشویی

 

پس از اتمام فرآیند شست و شو که پمپ تخلیه، چرخه آب را در این فرآیند بر عهده دارد آب وارد شلنگ تخلیه شده و سپس فرآیند تخلیه انجام می شود و در واقع وظیفه شلنگ تخلیه، خارج کردن آب آلوده پس از اتمام فرایند شست و شو است.

در واقع برخلاف تصور بسیاری از افراد که فکر می کنند این قطعه از اهمیت بالایی برخوردار نیست اما در صورت عدم وجود این قطعه در ماشین لباسشویی آب آلوده تخلیه نخواهد شد و پس از گذشت مدتی ماشین لباسشویی کاملا بی استفاده می شود، در نتیجه شلنگ تخلیه یکی از مهم ترین قطعات ماشین لباسشویی به شمار می رود.

لازم به ذکر است که شلنگ تخلیه بایستی از ابعاد مناسبی برخوردار باشد چرا که در صورت بلند تر یا کوتاه تر بودن این قطعه از اندازه مشخص، فرآیند تخلیه به طور صحیح انجام نمی شود و در نتیجه ماشین لباسشویی در عملکرد خود با مشکل مواجه خواهد شد.

عرض مناسب برای شلنگ تخلیه بایستی بین 1 تا 25.1 اینچ باشد.

هیتر در لباسشویی

هیتر که به آن المنت گرمکن نیز گفته می شود یکی دیگر از انواع قطعات ماشین لباسشویی به شمار می رود که قادر به تنظیم دمای آب بوده و محل قرار گیری آن، زیر دیگ اصلی واقع شده است.

لازم به ذکر است که در صورت بروز مشکل در این قطعه دمای آب به میزان مناسب گرم نمی شود و در نتیجه دستگاه در عملکرد خود با مشکل مواجه خواهد شد.

ترموستات در لباسشویی

این قطعه موظف به اندازه گیری دمای آب ورودی به ماشین لباسشویی است و در واقع عملکرد المنت گرمکن از سوی ترموستات ارسال می شود و در صورت نیاز دمای آب افزایش پیدا می کند. در واقع ترموستات همانند هیتر موظف به افزایش دمای آب در دستگاه است و پس از رسیدن آب به دمای مناسب ترموستات از جریان الکتریکی به المنت پیشگیری می کند.

برد الکتریکی در لباسشویی

همانطور که می دانید تمامی دستگاه های برقی مجهز به برد الکتریکی هستند چرا که این قطعه همانند مغز انسان عمل می کند و در نتیجه از وظایف بسیاری برخوردار است.

برد الکتریکی، وظایف هر یک از قطعات ماشین لباسشویی را به آن ها ارسال می کند. در واقع این قطعه تمامی دستورات لازم را به قطعات مختلف در ماشین لباسشویی ارسال می کند.

هیدرواستات در لباسشویی

پیش تر اشاره کرده ایم که ترموستات وظیفه تعیین دمای آب در داخل دستگاه را برعهده دارد چرا که سطح آب در ماشین لباسشویی، همانند دمای آب از اهمیت بسزایی برخوردار است و تعیین سطح مناسب آب در ماشین لباسشویی بر عهده هیدرواستات است.

لازم به ذکر است که این قطعه از انواع قطعات ماشین لباسشویی قادر است پس از تشخیص سطح آب مناسب در دستگاه، میزان آب ورودی را قطع کرده و در واقع علاوه بر تشخیص سطح آب قادر به تعیین و همچنین کنترل آب ورودی است.

میکروسوئیچ در لباسشویی

 

میکروسوئیچ در لباسشویی

 

میکروسوئیچ نیز یکی از انواع قطعات ماشین لباسشویی است که وظایف بسیاری را بر عهده دارد و یکی از مهم ترین وظایف این قطعه اطمینان از بسته بودن درب ماشین لباسشویی است چرا که این قطعه قادر به پیشگیری از رسیدن جریان برق به شیر آب ورودی در صورت بسته نبودن درب ماشین لباسشویی است.

این قطعه علاوه بر جلوگیری از رسیدن جریان برق به شیر آب، قادر به تشخیص و کنترل سطح آب داخل دستگاه، زاویه دیگ و همچنین فیلتر ها در ماشین لباسشویی است.

مطالعه مفید: نحوه تعویض و تعمیر میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی

پولی در لباسشویی

پولی معمولا شبیه به یک چرخ است که در پشت دستگاه واقع شده و تسمه ماشین لباسشویی دور تا دور آن متصل است.

در واقع پس از چرخش پولی، قدرت از موتور به دیگ منتقل می شود و در نتیجه وظیفه اصلی این قطعه انتقال قدرت از موتور به دیگ است.

کمربند در لباسشویی

تسمه یا کمربند، موتور را به پولی پشت دیگ متصل خواهد کرد و همچنین منجر به چرخش آن در طی فرایند انتقال قدرت از موتور به دیگ خواهد شد.

موتور در لباسشویی

یکی از انواع قطعات ماشین لباسشویی که از اهمیت بسزایی در سیستم پیچیده این دستگاه برخوردار است موتور است، چرا که این قطعه یکی از اساسی ترین قطعات در ماشین لباسشویی به شمار می رود و همچنین از وظایف بسیاری برخوردار است.

در واقع یکی از مهم ترین وظایف این قطعه چرخش دیگ دستگاه است.

محل نصب این قطعه معمولا در بخش پایین و همچنین عقب ماشین لباسشویی قرار داد اما در بسیاری از مدل های ماشین لباسشویی موتور مستقیم به سبد شست و شو متصل است چرا که در مدل هایی که موتور از سبد شست و شو فاصله دارد برای اتصال بین موتور و دیگ از تسمه استفاده می شود.

در واقع این قطعه ایجاد کننده چرخش لازم برای شست و شو و فرآیند خشک کردن لباس ها است.

مطالعه مفید: بررسی 5 مدل از انواع موتور لباسشویی

همزن در لباسشویی

یکی از انواع قطعات ماشین لباسشویی، همزن است. در واقع چرخش لباس ها در نظافت آن ها تاثیر گذار است و بنابراین امروزه در بسیاری از مدل های ماشین لباسشویی در دیگ داخلی، همزن تعبیه شده است تا طی فرآیند شست و شو و همچنین خشک کردن لباس ها این همزن قادر به شست و شوی بیشتر لباس ها شود.

تایمر در لباسشویی

تایمر در ماشین لباسشویی موظف است که بازه های زمانی مناسب برای شست و شوی لباس ها را تعیین کند و همچنین نحوه عملکرد این قطعه به صورت خودکار یا دستی قابل تنظیم است.

فرآیند شست و شو در ماشین لباسشویی

حال که با تمامی قطعات ماشین لباسشویی به طور کامل آشنا شده اید بهتر است با فرآیند شست و شو در این دستگاه به طور کامل آشنا شوید، لذا در ادامه قصد داریم فرآیند شست و شو لباس در این دستگاه را به طور کامل به شما معرفی کنیم.

در مرحله اول بایستی پس از قرار دادن لباس ها در سبد ماشین لباسشویی برنامه مورد نیاز برای شست و شو را انتخاب کنید.

پس از انتخاب برنامه، برد الکتریکی فرآیند ارسال دستورات لازم به تمامی قطعات را آغاز می کند که در ابتدا این دستور برای شیر ها ارسال می شود تا ورود آب در دستگاه در سطح و دمای مناسب انجام شود.

در واقع پس از باز شدن شیر های ورودی، مقداری آب به درون محفظه مواد شوینده وارد می شود تا مواد شوینده قادر به ترکیب شدن با آب و لباس های داخل دیگ شوند و سپس آب و مواد شوینده وارد دیگ داخلی خواهند شد.

پس از تعیین سطح آب به میزان لازم ورودی دریچه بسته می شود و از وارد شدن آب به داخل دستگاه جلوگیری می شود.

در پنجمین مرحله نوبت به انجام وظایف توسط ترموستات است که دمای آب را تشخیص داده و سپس به تعیین آن بپردازد، پس از ارسال دستور در صورت نیاز المنت گرمکن فرآیند افزایش دمای آب را آغاز می کند.

پس از دستیابی آب داخل دستگاه به دمای مناسب، چرخش دیگ آغاز می شود و فرآیند شست و شو انجام می شود.

پس از اتمام فرآیند شست و شو بایستی چرخه تخلیه آب آلوده در دستگاه انجام شود که در این مرحله تمامی دریچه های آب، مجدد باز می شوند تا آب آلوده توسط پمپ تخلیه و همچنین از طریق لوله تخلیه، از دستگاه خارج شود.

پس از خارج شدن آب آلوده موتور با سرعت بیشتری چرخش دیگ را انجام می دهد به صورتی که آب آلوده کاملا از دیگ دستگاه خارج شود.

مطالعه مفید: آموزش تمیز کردن فیلتر لباسشویی در 30 دقیقه

اساسی ترین مراحل در چرخه شست و شو

در واقع چرخه شست و شو از مراحل بسیاری برخوردار است که در ادامه چند مورد از این چرخه ها را به شما معرفی خواهیم کرد تا با نحوه عملکرد ماشین لباسشویی و همچنین وظایف هر یک از قطعات ماشین لباسشویی بهتر آشنا شوید. در واقع مراحل شست شو به 4 نوع سیکل تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • سیکل پیش از شست و شو
  • سیکل شست شو
  • سیکل آبکشی
  • سیکل چرخش

همانطور که مشاهده می کنید هر یک از سیکل هایی که پیش تر به معرفی آن ها پرداخته ایم از چرخه های متفاوتی برخوردار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *