صانا سرویس

تعمیرات و فروشگاه

تلفن

05138721212
09150881992

آدرس

مشهد، بلوار پیروزی، بلوار رضوی، ابتدای رضوی 22، فاز تجاری، پلاک 5

صانا سرویس؛ کنار شما، رو به آینده

15 علت سرد نکردن یخچال و فریزر

علت سرد نکردن یخچال

سرد نبودن مواد غذایی موجود در یخچال یکی از بزرگترین مشکلات در استفاده از یخچال به شمار می رود و دلایل مختلفی ممکن است باعث بروز این مشکل باشند.

پس از بررسی علت سرد نکردن یخچال متوجه خواهید شد که تعمیر یخچال توسط شما امکان پذیر است یا بایستی از یک متخصص در زمینه تعمیر یخچال کمک بگیرید.

در نتیجه پس از خواندن این مقاله می توانید علاوه بر آشنایی با انواع علت سرد نکردن یخچال با نحوه بررسی و تعمیر بسیاری از آن ها آشنا شوید و بدون نیاز به کمک متخصص یخچال منزل خود را تعمیر کنید و از فاسد شدن غذا ها جلوگیری کنید.

مطالعه مفید: تعمیر یخچال مشهد

اهمیت رفع مشکل سرد نکردن یخچال

 

اهمیت رفع مشکل سرد نکردن یخچال

 

دلیل استفاده افراد از یخچال، سرد نگه داشتن مواد غذایی و همچنین جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی زودتر از موعد است در نتیجه زمانی که یخچال دیگر قادر به سرد کردن محیط داخلی خود نباشد، مواد غذایی موجود در یخچال گرم شده و سپس فاسد می شوند.

همانطور که پیش تر اشاره کردیم سرد نکردن یخچال دلایل متفاوتی را شامل می شود که در ادامه انواع علت سرد نکردن یخچال و نحوه تعمیر آن را می توانید مطالعه کنید.

انواع علت سرد نکردن یخچال

سرد نکردن یخچال در واقع به حالتی گفته می شود که دستگاه کار می کند اما قادر به کاهش دما در فضای داخلی خود نیست و به این دلیل دمای فضای داخلی یخچال بالا می رود.

گرم شدن یخچال ممکن است به مرور زمان باعث ایجاد مشکل در دیگر قطعات یخچال شود. یکی از شایع ترین تاثیرات گرمای یخچال بر روی کمپرسور است زیرا ممکن است منجر به فعالیت دائمی موتور یخچال شود.

تنظیم نامناسب دمای یخچال

 

تنظیم نامناسب دمای یخچال

 

در برخی از مواقع علت سرد نکردن یخچال به دلیل تنظیم نامناسب دمای یخچال است. همانطور که می دانید تنظیم دما در یخچال های قدیمی به صورت ولومی و در یخچال های جدید با استفاده از پنل های لمسی روی یخچال انجام می شود. هر یخچالی بایستی در دمای مشخصی قرار بگیرد تا بتواند سرمایش فضای داخلی را به درستی انجام دهد.

تنظیم دمای یخچال با توجه به فصل های گرم و سرد بایستی تغییر کند و نباید دمای یخچال در فصل گرم با دمای آن در فصل سرد یکسان باشد.

دمای مناسب یخچال در فصول سرد سال بایستی در دستگاه هایی که از ترموستات استفاده می کنند روی 2 یا 3 باشد و در یخچال اتومات روی +4 یا +5 تنظیم شود.

عدم گردش هوا در یخچال

در تولید هر یخچال و فریزری یک دریچه هوا و فن تعبیه شده است که وظیفه گردش هوا در فضای داخلی یخچال یا فریزر را بر عهده دارد.

در صورتی که مواد غذایی را در جلوی دریچه یا فن یخچال قرار دهید گردش هوا به درستی انجام نمی شود و در نتیجه با فاسد شدن مواد غذایی رو به رو خواهید شد. عدم گردش هوا یکی از مهم ترین موارد در علت سرد نکردن یخچال به شمار می رود.

عدم عملکرد صحیح برد الکتریکی

 

عدم عملکرد صحیح برد الکتریکی

 

یکی از علت های سرد نکردن یخچال خراب شدن برد الکتریکی است زیرا خرابی این قطعه می تواند باعث عدم عملکرد صحیح در دیگر قطعات سیستم یخچال شود و علاوه بر تاثیر روی قطعات دیگر منجر به عدم سرمایش کافی در یخچال می شود.

پر کردن ظرفیت دستگاه

 

پر کردن ظرفیت دستگاه

 

وجود مقدار زیادی مواد غذایی در دستگاه می تواند یکی از انواع علت سرد نکردن یخچال باشد زیرا هر دستگاهی از ظرفیت مشخصی برخوردار است و در زمانی که دستگاه با مقدار بیشتری از ظرفیت خود پر شود  فضای خالی بین مواد غذایی از بین رفته و گردش هوا به درستی انجام نمی شود.

بایستی در چیدمان مواد غذایی در یخچال بسیار دقت کنید زیرا وجود فضای خالی بین مواد غذایی از اهمیت بسیاری برخوردار است، در صورتی که فضای خالی بین مواد غذایی وجود داشته باشد گردش هوا به درستی انجام نخواهد شد.

خرابی درب یخچال

درب یخچال یکی از مواردی است که بایستی برای مشخص کردن علت سرد نکردن یخچال به بررسی آن بپردازید زیرا در موارد بسیاری مشاهده می شود که درب یخچال دچار مشکل شده است و به این دلیل هوای فضای خارجی وارد دستگاه شده و موجب عدم سرمایش مناسب در دستگاه می گردد.

لاستیک دور درب یخچال ممکن است دارای مشکلاتی همچون فرسودگی، پارگی، شل شدن، از بین رفتن جذب آهن ربای موجود در لاستیک و … باشد.

مطالعه مفید: مشکلات رایج درب یخچال و روش تعمیر آن

عدم نظافت درب یخچال

 

عدم نظافت درب یخچال

 

یخچال نیز مانند دیگر دستگاه های برقی نیازمند نظافت بوده و تمیزی آن از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا وجود آلودگی روی درب یخچال ممکن است منجر به عدم بسته شدن درب شود.

برای تمیز کردن درب یخچال بایستی در ابتدا سیم برق یخچال را از پریز جدا کنید و سپس با استفاده از یک اسفنج آغشته به آب گرم و کف صابون درب یخچال را تمیز کنید.

آلودگی در کویل های کندانسور

همانطور که پیش تر اشاره کردیم نظافت یخچال از اهمیت بسیاری برخوردار است. در مواردی ممکن است علت سرد نکردن یخچال به دلیل آلوده بودن کویل های کندانسور باشد در این صورت بایستی حداقل هر شش ماه یکبار به نظافت کویل های کندانسور بپردازید.

عدم تراز بودن یخچال

 

علت سرد نکردن یخچال

 

هر یک از دستگاه های برقی همچون ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال و … بایستی در محل قرار گیری خود تراز باشند تا از عملکرد صحیحی برخوردار شوند.

در صورت عدم تراز بودن یخچال ممکن است درب دستگاه بسته نشود و در نتیجه هوای فضای داخلی گرم شود.

مکان قرار گیری یخچال

مکان قرار گیری یخچال بایستی با توجه به شرایطی همچون، عدم قرار گیری یخچال در محیط خیلی سرد یا گرم، عدم قرار دادن یخچال در فضای باز، عدم قرار دادن یخچال در گاراژ و …  تعیین می شود.

قرار دادن یخچال در تمامی مکان های ذکر شده می تواند علت سرد نکردن یخچال باشد زیرا در صورت وجود سرمای زیاد یخچال سرمایش کافی را در فضای داخلی انجام نمی دهد و در نتیجه مواد غذایی فاسد می شوند.

پس از بررسی و اطمینان از علت سرد نکردن یخچال در صورتی که سرد نکردن به دلیل مکان دستگاه باشد بایستی به تغییر مکان یخچال بپردازید.

کاهش گاز یخچال

 

کاهش گاز یخچال

 

جریان گاز در سیستم یخچال یکی از دلایل سرمایش یخچال است که در صورت کاهش یا تمام شدن گاز یخچال فضای داخلی سرد نمی شود و در نتیجه مواد غذایی فاسد می شوند.

برای تعمیر یا شارژ گاز یخچال بایستی از یک متخصص یا تکنسین در زمینه تعمیر انواع یخچال کمک بگیرید و هرگز بدون داشتن مهارت کافی به تعمیر یا شارژ گاز دستگاه نپردازید.

مطالعه مفید: آشنایی با علائم کم شدن گاز یخچال | چه کارهایی منجر به نشت گاز در یخچال می شود؟

مشکل در ترموستات یا سنسور محیط

ترموستات و سنسور هر دو وظیفه تنظیم دمای داخل یخچال را بر عهده دارند و تنها تفاوتشان در استفاده از آن ها در یخچال است زیرا ترموستات در یخچال های قدیمی و سنسور در یخچال های جدید به کار می روند.

بروز مشکل در هر یک از این قطعات می تواند منجر به سرد نکردن یخچال باشد زیرا ترموستات و سنسور بایستی دارای تنظیمات مشخصی باشند تا بتوانند سرمایش یخچال را تامین کنند.

در مواردی خرابی در ترموستات یا سنسور موجب یکسره کار کردن موتور می شود که در نتیجه ممکن است علاوه بر افزایش هزینه قبض برق با بروز مشکل در دیگر قطعات دستگاه مواجه شوید.

مشکل در رله استارت و کمپرسور

 

مشکل در رله استارت و کمپرسور

 

سرد کردن یخچال دارای مراحلی است که یکی از این مراحل تبدیل گاز به مایع توسط کمپرسور است و در صورتی که کمپرسور یا رله استارت با مشکل مواجه شود قادر به تبدیل گاز به مایع نخواهد بود و در نتیجه سرمایش کافی در یخچال و فریزر ایجاد نمی شود و مواد غذایی زودتر از موعد فاسد می شوند.

مطالعه مفید: آشنایی با تعمیر کمپرسور یخچال (موتور یخچال)

مشکل در فن اپراتور

خراب بودن فن اپراتور یکی از انواع علت سرد نکردن یخچال است زیرا فن وظیفه به جریان در آوردن سرما بین قسمت های فریزر و یخچال را بر عهده دارد و به این دلیل آسیب به فن ممکن است منجر به عدم سرمایش مناسب در فضای داخلی دستگاه باشد.

خرابی فن کمپرسور

کمپرسور تعبیه شده در تمامی یخچال ها مجهز به یک فن است تا در صورت بالا رفتن حرارت، کمپرسور با استفاده از فن دمای کمپرسور را کاهش دهد و موتور را خنک کند.

در صورت خراب شدن فن، دمای کمپرسور بالا رفته و در نتیجه منجر به عدم سرمایش مناسب در یخچال می شود.

فاصله پشت دستگاه با دیوار

یکی از انواع علت سرد نکردن قرار دادن یخچال در جای نامناسب است زیرا بایستی پشت یخچال با دیوار ده سانتی متر فاصله داشته باشد تا گردش هوا به درستی انجام شود.

تعمیر سرد نکردن یخچال

 

تعمیر سرد نکردن یخچال

 

همانطور که مشاهده کردید در بسیاری از انواع علت سرد نکردن یخچال شما قادر هستید تا بدون نیاز به کمک متخصص در زمینه تعمیر یخچال، مشکل سرد نکردن دستگاه را بر طرف کنید اما در مواردی بایستی برای تعمیر یخچال از تجربه، مهارت و دانش کافی برخوردار باشید تا علاوه بر برطرف شدن مشکل یخچال، به دیگر قطعات آسیبی وارد نشود.

صانا سرویس

صانا سرویس شرکتی است که ضمن ارائه خدمات به شما هموطنان عزیز فعالیت می کند.

کارمندان صانا سرویس از مهارت بی نظیری در تعمیر انواع لوازم خانگی برقی برخوردار هستند و شما می توانید پیش از درخواست مراجعه حضوری متخصصین این شرکت با آن ها مشورت کرده و تا حد امکان خودتان تعمیر لوازم برقی منزل را انجام دهید.

کارمندان صانا سرویس تعمیر لوازم برقی را در کوتاه ترین زمان و با مناسب ترین قیمت انجام می دهند و شما می توانید با خیالی آسوده، تعمیر یخچال خود را به تکنسین های صانا سرویس بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *