صانا سرویس

تعمیرات و فروشگاه

تلفن

05138721212
09150881992

آدرس

مشهد، بلوار پیروزی، بلوار رضوی، ابتدای رضوی 22، فاز تجاری، پلاک 5

صانا سرویس؛ کنار شما، رو به آینده

آشنایی با تعمیر کمپرسور یخچال (موتور یخچال)

تعمیر کمپرسور یخچال

موتور در هر وسیله ای همانند قلب در بدن انسان، از عملکرد ویژه ای برخوردار است به طوری که مهم ترین بخش هر دستگاهی موتور آن دستگاه به شمار می رود و تامین کننده نیرو در دیگر قطعات است. به موتور یخچال، کمپرسور نیز گفته می شود که ریشه این کلمه از زبان انگلیسی گرفته شده است.

تعمیر کمپرسور یخچال یکی از حساس ترین تعمیراتی است که در یخچال ها انجام می گردد و پیش از انجام این عمل باید از اطلاعات بخصوصی در رابطه با این تعمیر مطلع باشید پس اگر قصد تعمیر کمپرسور یخچال خود را دارید حتما تا ادامه مطالب با ما همراه باشید تا بتوانید در کوتاه ترین زمان موتور یخچال خود را تعمیر کنید.

مطالعه مفید: تعمیر یخچال مشهد

آشنایی با قطعات داخلی کمپرسور یخچال

 

آشنایی با قطعات داخلی کمپرسور یخچال

 

قطعات متفاوتی در موتور یخچال وجود دارند همچون پیستون، میلنگ و انواع سوپاپ ها که هر یک از این قطعات وظیفه ای را در سرمازایی یخچال بر عهده دارند و مجموعه کارکرد تمامی قطعات موجب سرمازایی یخچال می گردد.

یکی از جالب ترین قسمت ها در این بخش ارتباط رفتاری و عملی در هر یک از قطعات به کار رفته در کمپرسور است زیرا قطعات در کمپرسور با یکدیگر ارتباط دارند و روی یکدیگر اثر می گذارند به طوری که میلنگ با استفاده از چرخش دورانی خود باعث می شود که پیستون ها به بالا و پایین حرکت کرده و روندی همانند تلمبه زدن را انجام دهند و این کار موجب باز و بسته شدن سوپاپ ها نیز می گردد که در نتیجه گاز موجود در درون لوله ها و سیلندرها به جریان در می آید.

چه زمانی نیاز به تعمیرکمپرسور یخچال پیدا می کنیم؟

در حقیقت عمر مفید یک کمپرسور در یخچال 10 سال است البته عواملی همچون نوسانات برق و ضربه می تواند دلیلی بر خرابی کمپرسور پیش از 10 سال باشد لذا این مورد به این معنی نیست که پس از ده سال استفاده از یخچال، صد در صد کمپرسور یخچال دیگر قادر به فعالیت نیست بلکه در مواردی شاهد عملکرد عالی بیش از 10 سال نیز هستیم.

علائم نیاز به تعمیر کمپرسور یخچال

نشانه های متفاوتی در خرابی کمپرسور نقش دارند که در این قسمت چند نمونه از آن ها را به شما معرفی می کنیم:

  • صدای بیش از حد و آزار دهنده
  • کم شدن میزان سرمای یخچال
  • سوختگی که به دلیل اتصالات برقی می تواند رخ دهد
  • سوختگی قطعات داخلیه کمپرسور
  • و …..

تعویض کمپرسور به جای تعمیر

شاید با این سوال مواجه شوید که در چه مواردی بهتر است کمپرسور را تعویض کرده و هزینه ای برای تعمیر آن پرداخت نکنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم تمامی موارد زیر می تواند دلیلی برای انتخاب گزینه تعویض باشد.

  1. تعویض کمپرسور، پیشنهاد متخصص باشد
  2. امیدی به تعمیر آن وجود نداشته باشد
  3. یخچال عمر طولانی را سپری کرده باشد
  4. مطمئن نبودن از کارایی موتور در آینده
  5. وسایل نو عملکرد بهتری از وسایل قدیمی دارند
  6. هزینه تعمیر نصف قیمت یک کمپرسور است
  7. طول عمر بیشتر در کمپرسور جدید و عدم نیاز به تعمیر

تست قبل از تعمیر کمپرسور یخچال

 

تست قبل از تعمیر کمپرسور یخچال

 

قبل از انجام تعمیر کمپرسور یخچال بایستی با استفاده از روش های گوناگون از سالم بودن یا خرابی دستگاه مطلع شوید و به همین دلیل انواع روش های تست گرفتن قبل از تعمیر کمپرسور یخچال را به شما معرفی می کنیم.

  • تست موتور یخچال با بررسی فیزیکی
  • تست موتور با برق مستقیم
  • امتحان و تست موتور با استفاده از اهم متر
  • تست موتور با استفاده از بررسی جریان برق
  • تست موتور با استفاده از خازن

علائم نیاز به تعمیر کمپرسور یخچال

 

تعمیر کمپرسور یخچال

 

علائم بسیاری نشانگر نیاز کمپرسور به تعمیر هستند که برخی از آن ها را به شما معرفی می کنیم:

عرق کردن یخچال

این مشکل می تواند منجر به فاسد شدن مواد غذایی موجود در یخچال شود که می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد و به صورت مداوم یخچال در حال تعریق باشد به طوری که می توان به راحتی ذرات آب را روی بدنه یخچال مشاهده کرد.

فاسد شدن غذاها

حتی اگر یخچال شما دچار تعریق مداوم نباشد ممکن است فقط با فاسد شدن غذا ها رو به رو شوید که رخ دادن این اتفاق به تنهایی نشانگر خرابی کمپرسور یا حتی سوختن آن است.

قطع شدن اتصالات و جرقه در نزدیکی پریز هنگام روشن کردن یخچال

قطع اتصالات و رخ دادن جرقه می تواند علائمی در رابطه با نیاز کمپرسور به تعمیر باشد. در صورت بروز هر یک از این مشکلات احتمال زیادی مبنی بر اشکال در کمپرسور وجود دارد.

داغ بودن کمپرسور

 شاید فکر کنید داغ بودن هر موتوری در حین فعالیت یکی از نشانه های طبیعی است اما توجه داشته باشید که این داغی نباید از درجه‌ی خاصی بیشتر باشد و نهایت درجه ای که کمپرسور در حالت عادی دارد کم تر از 300 درجه است بنابراین در صورتی که با درجه ای بیش از این اندازه رو به رو شدید بایستی حتما به تست موتور یخچال بپردازید.

داغ بودن یخچال

داغ بودن یخچال به دو دلیل مرتبط است که می تواند به دلیل قرار گرفتن یخچال در محیطی گرم باشد و در مورد دوم بسیار پیش آمده که در زمان اتصال به پریز، یخچال بدون استفاده از جریان برق داغ می شود که در این مورد علاوه بر داغ شدن یخچال، موتور نیز دمای بیشتری پیدا می کند و در زمان، بروز این مشکل باید تعمیر کمپرسور یخچال انجام شود.

صدای آزار دهنده

 اگر صدای یخچال از حدی بلند تر باشد آزار دهنده است و در مواردی این صداها عجیب هستند که یکی از دلایل شایع در بروز این مشکل سوختن موتور است و بعد از شنیدن این صداها بهتر است در اولین فرصت اقدام به تعمیر موتور یخچال کنید.

خاموش و روشن شدن یخچال

یکی از علائم سوختن موتور یخچال خاموش و روشن شدن به صورت مکرر است که به آن نیم سوز شدن موتور یخچال نیز گفته می شود.

بررسی میزان مقاومت کمپرسور

موتور در یخچال یکی از انواع قطعات الکتریکی به شمار می رود و همانند دیگر قطعات الکتریکی دارای مقاومت داخلی است که این مقاومت نباید بیش از 6 تا 8 اهم افزایش پیدا کند.

مراحل تعمیر کمپرسور یخچال

 

مراحل تعمیر کمپرسور یخچال

 

سوختن موتور یکی از بزرگترین عیوب در تعمیر کمپرسور یخچال است که بر خلاف تصور عموم این مشکل از راه حل هایی نیز برخوردار است که با مطالعه ادامه مطالب موجود در این صفحه می توانید از طریق راه حل های معرفی شده تعمیر کمپرسور یخچال خود را در کوتاه ترین زمان انجام دهید.

تعویض سوپاپ ورودی در تعمیر کمپرسور یخچال

در قسمت پشت یخچال دریچه ورودی نیز وجود دارد که کار آن وصل و یا قطع منبع تغذیه یخساز است. ابتدا لوله تغذیه را بایستی از شیر ورودی جدا کرده و سپس شیر را باز کنید، در صورتی که از لوله آب بیاید یعنی منبع تغذیه سالم است و مشکلی در عملکرد آن وجود ندارد و احتمالا سوپاپ در قسمت ورودی نیاز به تعویض دارد. به خاطر داشته باشید که پس از تعمیر سوپاپ حتما مجدد محل نشتی را بررسی کنید تا کاملا درست شده باشد.

پاکسازی لوله های خروجی تخلیه

می توانید با استفاده از سشوار، سوراخ تخلیه را حرارت دهید تا به طور کامل پاکسازی در فضای داخلی انجام شود و خروجی ها کاملا باز شوند، سپس آب جمع شده را با استفاده از یک اسفنج خارج کنید. لازم به ذکر است که قبل از تعویض صفحه پوشش، مقداری آب داخل لوله بریزید تا از روند تخلیه کاملا مطمن شوید.

رفع انسداد دریچه زین، قبل از اقدام

برای باز کردن انسداد دریچه باید حتما آن را در جهت عقربه های ساعت نیز بچرخانید سعی کنید این عمل را با نیروی بیشتری انجام دهید تا رسوب از طریق این مجاری به بیرون راه پیدا کنند و سپس مجددا شیر را باز کنید.

وجود نشتی

این مورد یکی از شایع ترین موارد در بین مشکلات مربوط به کمپرسور است و در زمانی که خطوط تغذیه و آبرسان با مشکل نشتی مواجه شوند در زیر یخچال گودال هایی از آب به وجود می آید که در برخی موارد این نشتی می تواند در بخش های داخلی یخچال نیز پدیدار شود.

سر و صدای آزار دهنده

یکی از مواردی که حتما تا به حال در یخچال با آن مواجه شدید، سرو صدای آزار دهنده بوده که ممکن است علت این صداها مشکلاتی در فن و کمپرسور یخچال باشد که در صورت بروز این مشکل بایستی حتما از متخصص های با تجربه کمک بگیرید.

سرمای ناکافی در یخچال و یا فریزر

گرمای یخچال معمولا به دلیل نوسانات الکتریکی و برق رسانی رخ می دهد و در صورت رو به رو شدن با این مشکل حتما پریز برق و اتصالات را بررسی کنید. راه حل بعدی بررسی صفحه مدار و کویل ها است زیرا می تواند کمک بسیاری به شما در حل مشکل داشته باشد همچنین تمیز کردن سیم پیچ و تنظیم کنترل دما نیز می تواند در حل این مشکل مفید واقع شود.

تعمیر یا تعویض؟

در بسیاری از موارد پس از تعمیر کمپرسور یخچال مشکل به طور کلی رفع خواهد شد اما در در برخی از مواقع ممکن است علاوه بر درست نشدن مشکل کمپرسور پس از گذشت مدت زمانی کوتاه مشکل دیگری نیز برای کمپرسور یا دیگر قطعات به وجود آید.

همچنین هزینه تعمیر کمپرسور یخچال در بسیاری از مواقع تقریبا به اندازه نیمی بیشتر از هزینه تعویض کمپرسور می شود اما در هر صورت انتخاب گزینه بین تعمیر یا تعویض به عواملی همچون نظر متخصص در این زمینه، نوع مشکل ایجاد شده برای کمپرسور و نظر صاحب یخچال وابسته است.

مطالعه مفید: تعمیر یا تعویض موتور یخچال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *