صانا سرویس

تعمیرات و فروشگاه

تلفن

05138721212
09150881992

آدرس

مشهد، بلوار پیروزی، بلوار رضوی، ابتدای رضوی 22، فاز تجاری، پلاک 5

صانا سرویس؛ کنار شما، رو به آینده

راهنمای عیب یابی یخچال

عیب یابی یخچال

یخچال ها یکی از انواع دستگاه هایی هستند که امروزه در 24 ساعت شبانه روز مورد استفاده بشر قرار می گیرند و هر روزه مدل های مختلفی از آن تولید و به بازار ارائه می شود. این دستگاه ها از مقاومت و فعالیت بی نظیری برخوردار هستند اما یخچال ها مانند هر دستگاه دیگری ممکن است با مشکلاتی در عملکرد خود مواجه شوند که در صورت رو به رو شدن با آن ها بایستی به عیب یابی یخچال بپردازید.

در این مقاله بهترین روش عیب یابی یخچال را همراه با نحوه تعمیر هر یک از این مشکلات به شما معرفی خواهیم کرد اما توجه داشته باشید، در صورت مواجه شدن با برخی از مشکلات در یخچال بایستی حتما از متخصص تعمیر یخچال مشهد کمک بگیرید.

مطالعه مفید: تعمیر یخچال مشهد | سرویس یخچال در کمترین زمان ممکن

عیب یابی و رفع عیب یخچال

در ادامه می توانید تمامی مشکلاتی که در استفاده از یخچال ممکن است با آن ها رو به رو شوید را همراه با نحوه عیب یابی یخچال و رفع آن ها مطالعه کنید. در نظر داشته باشید که مطالعه این مطالب می تواند در استفاده بهتر شما از یخچال فریزر تاثیر بسزایی داشته باشد.

سر و صدای یخچال

 

سر و صدای یخچال

 

سر و صدای یخچال مبنی بر دلایل متفاوتی است و بایستی برای رفع این مشکل یخچال ابتدا منبع صدا را پیدا کنید.

در صورتی که صدا از قسمت پایین دستگاه شنیده می شود مربوط به ظرف تخلیه است و در صورتی که صدا از پشت دستگاه شنیده شود مربوط به فن کندانسور است.

شل بودن سینی تخلیه

پس از بررسی و پیدا کردن منبع صدا در صورتی که صدای دستگاه به دلیل شل بودن سینی تخلیه باشد بایستی محل تخلیه را کاملا محکم کنید تا صدا قطع شود.

تایمر دیفراست

در صورتی که صدا به دلیل تایمر یخ زدایی دستگاه ایجاد شده باشد بایستی محفظه داخلی دستگاه را بررسی کنید و در صورتی که با برفک مواجه شدید یخچال را چند ساعت خاموش کنید تا برفک ها از بین بروند. در صورتی که صدای دستگاه شما به دلیل بروز مشکل در تایمر یخ زدایی باشد بهتر است از تکنسین تعمیر یخچال مشهد کمک بگیرید و بدون دانش و تخصص لازم به تعمیر این بخش اقدام نکنید.

فن کندانسور

خرابی یا آلودگی فن می تواند باعث ایجاد صدا های آزار دهنده در یخچال شود که برای بررسی این قطعه بایستی به ترتیب مراحل زیر به عیب یابی یخچال بپردازید.

  • سیم برق یخچال را از پریز جدا کنید.
  • قطعه فن کندانسور را در پشت یخچال پیدا کنید.
  • در صورتی که فن کندانسور آلوده است بایستی به نظافت آن با استفاده از یک برس نرم و تمیز یا دستمال بپردازید.
  • در صورتی که پس از نظافت صدا قطع نشد، بایستی برای عیب یابی یخچال از تکنسین کمک بگیرید.

مطالعه مفید: کندانسور یخچال چیست؟

فن اوپراتور

برای بررسی و اطمینان از عدم وجود مشکل در فن اپراتور بایستی درب دستگاه را باز کرده و میکروسوئیچ درب را فشار دهید، در صورتی که فن خراب باشد صدای دستگاه بلند تر خواهد شد.

برای عیب یابی یخچال بایستی در ابتدا سیم برق یخچال را از پریز جدا کرده و سپس پنل پشتی یخچال را باز کنید. تیغه فن را با دست بچرخانید تا از سالم بودن پره ها اطمینان حاصل کنید، علاوه بر تیغه ها سیم و دیگر اجزای این قطعه را با دقت بررسی کنید تا سالم باشند. در صورتی که تیغه ها به طور صحیح نمی چرخند یا آسیب هایی همچون شکستگی در آن ها مشاهده می شود بایستی به تعویض فن اپراتور یا قطعات داخلی آن بپردازید.

کمپرسور

بروز مشکل در کمپرسور می تواند یکی از دلایل شایع در ایجاد سر و صدای یخچال باشد و بایستی برای بررسی آن، سیم برق یخچال را از پریز جدا کرده و سپس کمپرسور را از دستگاه جدا کنید و مجدد سیم برق دستگاه را به پریز متصل کنید.

در صورتی که پس از جدا سازی کمپرسور صدا قطع نشد بایستی به تعمیر یا تعویض کمپرسور با کمک تکنسین بپردازید.

مطالعه مفید: آشنایی با تعمیر کمپرسور یخچال (موتور یخچال)

فعالیت دائمی یخچال

فعالیت دائمی موتور یا به اصطلاح یکسره شدن موتور یخچال یکی از مشکلاتی است که در صورت مواجه شدن با آن بایستی به عیب یابی یخچال بپردازید. در ادامه مطالب با ما همراه باشید تا به طور کامل با این مشکل و نحوه رفع آن آشنا شوید.

موتور به طور طبیعی بایستی در هر یک ساعت، 45 دقیقه فعالیت داشته باشد و در بازه زمانی 15 دقیقه خاموش شود و سپس پس از گذشت 15 دقیقه، مجدد روشن شود.

یکسره شدن موتور یخچال دلایل بسیاری دارد که در ادامه چند مورد از این دلایل را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • بالا بودن دمای محیط اطراف یخچال
  • قرار گرفتن دستگاه در معرض نور خورشید
  • باز و بسته شدن درب دستگاه به طور مکرر
  • نشت گاز
  • عدم عملکرد صحیح ترموستات
  • عدم عملکرد صحیح کمپرسور
  • عدم عملکرد صحیح دیفراست
  • قرار دادن غذای داغ در یخچال
  • و ..

توجه داشته باشید که در صورت مواجه شدن با فعالیت دائمی موتور بایستی با متخصص تعمیر یخچال تماس بگیرید و در کوتاه ترین زمان به عیب یابی یخچال خود بپردازید.

دمای بالا در بدنه یخچال

 

دمای بالا در بدنه یخچال

 

یکی دیگر از انواع مشکلاتی که ممکن است در استفاده از یخچال با آن رو به رو شوید، دمای بالا در بدنه یخچال است. در ادامه 3 دلیل شایع در بالا رفتن دمای بدنه یخچال را به شما معرفی خواهیم کرد.

هیتر

در طراحی یخچال های قدیمی، هیتر معمولا در فاصله کمی با دستگیره یخچال تعبیه می شد بنابراین در یخچال های قدیمی دستگیره درب دستگاه معمولا از حرارت بالایی برخوردار بود. امروزه در تولید یخچال های جدید علاوه بر فاصله بیشتر هیتر با دستگیره درب یخچال، قابلیت خاموش کردن هیتر نیز وجود دارد.

آلودگی لوله های کندانسور

عدم نظافت لوله های کندانسور یکی از دلایل بالا رفتن دمای بدنه یخچال است زیرا وظیفه این قطعه در واقع محافظت از دستگاه در مقابل رطوبت است.

آلودگی سیم پیچ کندانسور

در صورت آلوده بودن سیم پیچ کندانسور، گرما ایجاد می شود و در دستگیره و بدنه یخچال افزایش دما رخ می دهد. برای بر طرف کردن این مشکل بایستی سیم برق یخچال را از پریز جدا کرده و به نظافت سیم پیچ کندانسور بپردازید.

یخ زدن مواد غذایی در یخچال

 

یخ زدن مواد غذایی در یخچال

 

یخ زدن مواد غذایی در یخچال یکی از مشکلات آزار دهنده در استفاده از یخچال به شمار می رود که در صورت مواجه شدن با این مشکل بایستی به عیب یابی یخچال بپردازید.

در ادامه مطالب دلایلی که منجر به یخ زدن مواد غذایی در یخچال می شوند را به طور کامل به شما معرفی خواهیم کرد.

  • عدم تنظیم ترموستات به طور صحیح
  • آلودگی در سیم پیچ ها
  • بروز مشکل در عایق دور درب
  • عدم عملکرد صحیح ترموستات
  • خرابی دمپر هوا

آبریزی از آب سردکن

 

عیب یابی یخچال

 

در صورتی که یخچال شما مجهز به آبسردکن باشد ممکن است با آبریزی آن مواجه شوید و بایستی در صورت بروز این مشکل به عیب یابی یخچال بپردازید.

آبریزی در آبسردکن به سه دلیل به وجود می آید که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • خراب بودن شلنگ منجر به نشت آب از لوله خواهد شد که در این صورت بایستی شلنگ آب یخچال را تعویض کنید.
  • هوای حبس شده در مسیر آب منجر به انسداد مسیر آب می شود و در نتیجه آبسردکن شما با نشتی مواجه خواهد شد. در صورت بروز این مشکل بایستی نظافت مخزن را انجام دهید.
  • فشار آب بالا، یکی از دلایل شایع آبریزی در آبسردکن به شمار می رود و بایستی برای رفع این مشکل فشار آب را تغییر دهید و در صورتی که مشکل از شیر باشد به تعمیر یا تعویض آن بپردازید.

پریدن فیوز یخچال

یکی از دلایل پریدن فیوز یخچال، ولتاژ بالای برق می باشد زیرا در بسیاری از فیوز ها نوسان های ولتاژ مقاوم نبوده و در نتیجه منجر به پریدن فیوز خواهد شد. فرسوده شدن فیوز ها یکی دیگر از انواع دلایل پریدن فیوز یخچال است.

باز و بسته شدن درب یخچال با سختی

 

باز و بسته شدن درب یخچال با سختی

 

سفت شدن درب یخچال به چندین دلیل به وجود خواهد آمد که به این دلیل، در ادامه چند مورد از بخش های دستگاه را برای عیب یابی یخچال در زمان بروز این مشکل به شما معرفی خواهیم کرد.

  • خراب شدن لولای درب
  • آلوده شدن لاستیک دور درب
  • وجود خلاء
  • خارج شدن لاستیک دور درب از محل قرار گیری
  • و …

یخ نزدن مواد غذایی در فریزر

 

یخ نزدن مواد غذایی در فریزر

 

یخ نزدن مواد غذایی در فریزر می تواند منجر به فاسد شدن مواد غذایی و در نتیجه بوی نامطبوع در فریزر شود و به این دلیل در صورت مواجه شدن با این مشکل بایستی در کوتاه ترین زمان به عیب یابی یخچال بپردازید. در ادامه به بررسی این مشکل و علت های بروز آن می پردازیم.

  • آلودگی در سیم پیچ کندانسور زیرا این مورد منجر به کاهش ظرفیت خنک کنندگی فریزر می شود.
  • خراب شدن موتور فن اپراتور زیرا این قطعه گردش هوا را بر عهده دارد.
  • عدم عملکرد صحیح رله استارت نیز موجب یخ نزدن مواد غذایی در فریزر می شود زیرا این قطعه وظیفه انتقال نیرو به کمپرسور را دارد و در صورتی که فرآیند انتقال نیرو به طور صحیح انجام نشود، مواد غذایی در فریزر یخ نمی زنند.

برق داشتن بدنه یخچال

 

برق داشتن بدنه یخچال

 

این مشکل یکی از خطرناک ترین مشکلات در استفاده از وسایل برقی به شمار می رود و در یخچال های قدیمی بیشتر از یخچال های نسل جدی رایج بوده است.

در صورت بروز این مشکل اگر یخچال شما با نشتی آب مواجه شود، ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به بار آورد و همچنین توجه داشته باشید که در صورت مواجه با این مشکل نباید بدون دانش، تخصص و مهارت کافی به تعمیر دستگاه بپردازیذ و بایستی از تکنسین تعمیر لوازم برقی خانگی برای عیب یابی یخچال کمک بگیرید.

مطالعه مفید: علل برق داشتن بدنه یخچال

عیب یابی یخچال توسط صانا سرویس

صانا سرویس یکی از بهترین مجموعه ها در زمینه ارائه خدمات تعمیر و تعویض قطعات لوازم برقی خانگی است که امروزه از رضایتمندی بسیاری برخوردار است. این مجموعه علاوه بر امکان مراجعه حضوری، از مشاوره به صورت رایگان نیز برخوردار است.

در صورت مواجه شدن با هرگونه مشکل در لوازم برقی خانگی خود می توانید با صانا سرویس تماس بگیرید و از خدمات این مجموعه، با قیمت بسیار مناسب استفاده کنید.

یک پاسخ به “راهنمای عیب یابی یخچال”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *