صانا سرویس

تعمیرات و فروشگاه

تلفن

05138721212
09150881992

آدرس

مشهد، بلوار پیروزی، بلوار رضوی، ابتدای رضوی 22، فاز تجاری، پلاک 5

صانا سرویس؛ کنار شما، رو به آینده

علت گرم بودن داخل یخچال چیست؟ | عیب یابی گرم بودن داخل یخچال

علت گرم بودن داخل یخچال

یکی از آزار دهنده ترین مشکلاتی که ممکن است در استفاده از یخچال با آن مواجه شوید، گرم بودن فضای داخلی یخچال است که بایستی در این صورت به عیب یابی و رفع علت گرم بودن داخل یخچال بپردازید چرا که اصلی ترین هدف استفاده از یخچال، کاهش دما در فضای داخلی و در نتیجه حفظ طراوت و تازگی مواد غذایی موجود در یخچال می باشد که در صورت گرم بودن فضای داخل یخچال به این نیاز پاسخ مناسبی داده نمی شود.

در این مقاله قصد داریم تا هر آنچه را که بایستی درباره انواع علت گرم بودن داخل یخچال بدانید را به شما معرفی کنیم.

مطالعه بیشتر : تعمیر یخچال مشهد توسط بهترین تکنسین ها 

رایج ترین عوامل گرم بودن داخل یخچال

 

علت گرم بودن داخل یخچال

 

آشنایی با رایج ترین دلایل گرم بودن فضای داخلی یخچال علاوه بر پیشگیری از بروز این مشکل، می تواند به شما در رفع علت گرم بودن داخل یخچال نیز کمک کند، بنابراین در ادامه انواع علت گرم بودن فضای داخلی یخچال را به شما معرفی خواهیم کرد.

خرابی کمپرسور

 

خرابی کمپرسور

 

کمپرسور یا موتور یخچال یکی از اصلی ترین قطعات موجود در ساختار پیچیده یخچال محسوب می شود و در صورت بروز مشکل در این قطعه با مشکلات متعددی در عملکرد یخچال خود مواجه خواهید شد، بنابراین سرویس و بررسی موتور به صورت دوره ای از اهمیت بسزایی در حفظ سلامت موتور برخوردار است.

اگر کمپرسور از عملکرد مطلوبی برخوردار نباشد، سیستم خنک سازی در فضای داخلی یخچال قادر به ادامه فعالیت نیست، چرا که یکی از اصلی ترین وظایف کمپرسور، فشرده سازی و انتقال گاز مبرد به قطعات مختلف دستگاه می باشد و در مسیر جریان چرخش گاز مبرد فرآیند تبدیل بخار سرد به بخار پر فشار و گرم انجام می شود.

در واقع گاز مبرد به شکل بخار گرم همراه با فشار نسبتا زیادی از طریق کندانسور جریان پیدا می کند و در ادامه مسیر به دلیل فشار بالا به مایع تبدیل می شود و مایع ایجاد شده توسط چرخه تبخیر مجدد فرآیند چرخش را سپری می کند و به بخاری با فشار کم و خنک تبدیل می شود. انجام مداوم این چرخه منجر به ایجاد سرما در فضای داخلی یخچال می شود و همانطور که ذکر کرده ایم اصلی ترین قطعه در انجام این فرآیند موتور می باشد، بدین دلیل خرابی کمپرسور یخچال یکی از رایج ترین انواع علت گرم بودن داخل یخچال محسوب می شود.

لازم به ذکر است که انجام نشدن فرآیند ایجاد سرمایش در فضای داخلی به صورت منظم نیز منجر به بروز مشکلات بسیاری در عملکرد یخچال خواهد شد.

نشت گاز یخچال

 

نشت گاز یخچال

 

یکی از انواع علت گرم بودن داخل یخچال نشت گاز می باشد، بنابراین در این بخش بهترین روش تشخیص مکان نشت گاز یخچال را به شما معرفی خواهیم کرد.

برای بررسی نشت گاز یخچال بایستی با توجه به مراحلی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد به عیب یابی یخچال بپردازید.

  1. سیم برق یخچال را از پریز جدا کنید.
  2. صبر کنید تا برفک ها آب شوند
  3. پس از آب شدن برفک ها مجدد سیم برق یخچال را به پریز متصل کنید
  4. توجه داشته باشید که برفک در کدام قسمت یخچال زودتر آب می شود ( احتمال نشت گاز از قسمتی که برفک ها زودتر آب می شوند بیشتر است).
  5. اگر پس از انجام مراحلی که پیش تر ذکر کرده ایم موفق به عیب یابی یخچال خود نشدید، بایستی از تکنسین تعمیر یخچال کمک بگیرید.

بروز مشکل در کندانسور

کندانسور در تمامی مدل های یخچال در پشت دستگاه تعبیه می شود و در واقع گاز یخچال هنگام عبور از لوله های کندانسور خنک می شود.

بروز مشکل در لوله های کندانسور و همچنین فن یخچال فریزر یکی از انواع علت گرم بودن داخل یخچال می باشند.

توجه داشته باشید که عدم نظافت کندانسور منجر به ایجاد اختلال های بسیاری در سیستم یخچال خواهد شد که یکی از رایج ترین اختلال ها، گرم شدن فضای داخلی یخچال می باشد زیرا گرد و غبار تمامی فضای داخلی کندانسور را فرا می گیرند و در نتیجه مانع از عبور گاز یخچال می شوند.

نظافت کندانسور بهتر است به صورت دوره ای در هر 6 ماه یک بار انجام شود. در ادامه مراحل نظافت کندانسور را به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. سیم برق یخچال را از پریز جدا کنید.
  2. پشت یخچال یک شبکه توری مشکی تعبیه شده است که این بخش کندانسور می باشد.
  3. با استفاده از جارو برقی تمامی گرد و غبار موجود در کندانسور را خارج کنید.
  4. با استفاده از یک دستمال تمیز به آرامی کندانسور را نظافت کنید.
  5. سیم برق دستگاه را پس از گذشت چند دقیقه مجدد به پریز متصل کنید.

ایراد در لاستیک دور درب یخچال

 

ایراد در لاستیک دور درب یخچال

 

یکی از شایع ترین مشکلاتی که ممکن است در لاستیک دور درب یخچال شما ایجاد شود، پوسیدگی یا پاره شدن لاستیک دور درب می باشد که در این صورت درب دستگاه به طول کامل بسته نمی شود و هوای محیط خارجی یخچال وارد فضای داخلی می شود و در نتیجه منجر به افزایش دما در فضای داخلی یخچال خواهد شد و همچنین با فاسد شدن مواد غذایی زودتر از موعد مواجه خواهید شد، بنابراین در صورت پوسیدگی لاستیک دور درب بایستی در کوتاه ترین زمان به تعویض آن اقدام کنید.

مراحل تعویض لاستیک دور درب را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد تا در کوتاه ترین زمان قادر به تعویض لاستیک دور درب یخچال منزل خود شوید.

  1. لاستیک دور درب را با توجه به مدل و برند یخچال خود خریداری کنید
  2. سیم برق یخچال را از پریز جدا کنید
  3. لاستیک کهنه را به سمت بالا بلند کنید و پیچ هایی که در زیر لاستیک نصب شده اند را باز کنید
  4. پس از خارج کردن پیچ ها، لاستیک را از یخچال جدا کنید
  5. لاستیک جدید را با استفاده از پیچ ها مجدد به حالت لاستیک کهنه دور درب یخچال خود نصب کنید. ( توجه داشته باشید که پیچ ها را خیلی محکم نبندید چرا که منجر به آسیب به لاستیک می شود.)

مطالعه بیشتر : خرید لاستیک دور درب یخچال

ایراد در ترموستات

 

ایراد در ترموستات

 

ترموستات یکی از مهم ترین قطعات موجود در ساختار یخچال می باشد که وظیفه تنظیم دما را در این دستگاه بر عهده دارد و بروز مشکل در این قطعه منجر به تشخیص نادرست دمای محیط و همچنین عدم شروع فرآیند سرما سازی در فضای داخلی یخچال خواهد شد.

در صورت بروز مشکل در ترموستات، کمپرسور روشن نمی شود و در نتیجه دما در فضای داخلی یخچال با سرعت نسبتا زیادی افزایش پیدا می کند.

برای رفع مشکل ترموستات بایستی از تکنسین تعمیر یخچال مشهد کمک بگیرید و هرگز بدون دانش و مهارت تخصصی به رفع مشکل این قطعه اقدام نکنید، چرا که ترموستات یکی از حساس ترین قطعات موجود در ساختار یخچال می باشد.

ایراد در تایمر دیفراست

 

ایراد در تایمر دیفراست

 

یکی از مهم ترین انواع علت گرم بودن داخل یخچال، بروز مشکل در تایمر دیفراست می باشد. تایمر دیفراست مسئولیت جا به جایی فرآیند خنک کردن و حالت یخ زدایی را بین یخچال و فریزر بر عهده دارد و در صورتی که خنک کننده عملکرد مناسبی نداشته باشد یا متوقف شود، سرمای نسبتا زیادی در فضای داخلی یخچال می شود و همچنین در صورتی که این قطعه هنگام فرآیند یخ زدایی متوقف شود منجر به ذوب شدن تمامی یخ های موجود در فریزر خواهد شد.

برای عیب یابی تایمر دیفراست بایستی در بازه زمانی 24 ساعت سیم برق یخچال را از پریز جدا کرده و در صورت بر طرف شدن مشکل پس از گذشت 24 ساعت، بایستی به عیب یابی قطعات تایمر دیفراست بپردازید زیرا علت گرم بودن داخل یخچال شما، بروز مشکل در تایمر دیفراست یخچال می باشد.

مطالعه بیشتر : نحوه عیب یابی یخچال

بروز مشکل در دمپر

 

بروز مشکل در دمپر

 

دمپر قطعه ای است که تنها در موقعیت های ضروری فعالیت دارد و در واقع هنگام بالا رفتن ناگهانی دمای یخچال، هوای خنک فریزر را به فضای داخلی یخچال منتقل می کند. این قطعه دارای موتور و چند پره می باشد و یکی از مهم ترین قطعاتی است که ممکن است علت گرم بودن داخل یخچال باشد.

ایراد در برد الکتریکی

 

ایراد در برد الکتریکی

 

برد الکتریکی همچون مغز در بدن انسان می باشد و قادر به انتقال اطلاعات و دستورات لازم به قطعات مختلف یخچال است. این قطعه بسیار حساس است و همچنین پیچیدگی بسیار بالایی دارد، بدین دلیل برای تعمیر برد الکتریکی یخچال بایستی از تکنسین تعمیر یخچال فریزر کمک بگیرید.

یکی از انواع علت گرم بودن داخل یخچال، بروز اختلال در عملکرد برد الکتریکی می باشد، چرا که در صورت بروز مشکل در برد الکتریکی هیچ گونه دستوری به قطعات دیگر ارسال نمی شود و در نتیجه تمامی قطعات یخچال از کار میافتند.

لازم به ذکر است که تعمیر برد یخچال نیازمند دانش تخصصی بوده و بدین دلیل در صورت عدم آگاهی کافی درباره عملکرد و ساختار این قطعه هرگز به تعمیر برد الکتریکی نپردازید.

پر کردن فضای داخلی بیشتر از ظرفیت یخچال

اگر تمام فضای داخلی یخچال را با مواد غذایی پر کنید، به صورتی که فضایی برای جریان هوای خنک باقی نماند، کمپرسور برای خنک کردن مواد غذایی بدون توقف فعالیت خود را ادامه می دهد اما فعالیت مداوم این قطعه تاثیری در تغییر دما در فضای داخلی یخچال نداشته و بدین دلیل فضای داخلی یخچال، گرم می شود و با فساد مواد غذایی نیز مواجه خواهید شد.

در صورت پر کردن یخچال بیشتر از ظرفیت آن، کندانسور و همچنین بدنه یخچال از گرمای بسیاری برخوردار می شوند و احتمال سوختن کمپرسور نیز افزایش میابد.

باز گذاشتن درب یخچال در بازه زمانی طولانی

باز گذاشتن درب یخچال در طولانی مدت و همچنین به صورت مداوم، منجر به افزایش دمای یخچال می شود، بنابراین سعی کنید درب یخچال را در بازه زمانی های طولانی مدت باز نکنید.

خرابی رله استارت

رله استارت قطعه نسبتا کوچکی است که در کنار موتور یخچال تعبیه می شود و وظیفه آن راه اندازی موتور می باشد. در صورتی که این قطعه از عملکرد مناسبی برخوردار نباشد، موتور یخچال روشن نمی شود و در نتیجه قادر به کاهش دما در فضای داخلی یخچال نخواهد بود.

در واقع خرابی رله استارت یکی از رایج ترین انواع علت گرم بودن داخل یخچال محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *