صانا سرویس

صانا سرویس

تعمیرات و فروشگاه

تلفن

05138721212
09150881992

آدرس

مشهد، بلوار پیروزی، بلوار رضوی، ابتدای رضوی 22، فاز تجاری، پلاک 5

صانا سرویس؛ کنار شما، رو به آینده

مهم ترین نکات مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی

مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی تمامی شرکت ها در حوزه های مختلف در تلاش هستند تا با تولید محصولات جدیدتر با هدف آسان کردن زندگی انسان و جلب رضایت مشتریان، فضای رقابتی بازار داخل و خارج از کشور را به دست بگیرند و بتوانند محصول خود را به سطح دنیا صادر کنند.

در کشورهای در حال توسعه مانند ایران که در تلاش برای ایجاد استقلال در تولید در حوزه های مختلف هستند، اما از طرفی با موانع زیادی مانند تحریم و غیره مواجه می باشند، روش مهندسی معکوس برای تولید محصولات و خدمات مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه این مقاله به بررسی مهندسی معکوس و یکی از حوزه های آن، مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر شما با مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی، مراحل و چالش های آن را نیز بیان می کنیم.

‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎
‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صانا سرویس؛ کنار شما، رو به آینده

در صورت مشاهده هر گونه مشکل در لوازم خانگی و نیاز به مشاوره یا عیب یابی لوازم خود می توانید با ثبت درخواست سرویس در محل، در کمتر از 30 دقیقه خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنید.

‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎
‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

مهندسی معکوس چیست؟

مهندسی معکوس بر اساس نوع کاربرد و رشته، دارای معنا و مفهوم متفاوتی است، اما به طور کلی می توان گفت مهندسی معکوس یک فرآیند حل مسئله است. به صورتی که به جای اینکه از سوال آغاز شود، از پاسخ موجود آغاز می شود. این فرآیند زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که جواب یک مسئله را می دانیم، اما نمی دانیم این جواب پاسخ به چه سوالی است و یا سوال و پاسخ را می دانیم، اما نمی دانیم مسیر و فرآیند رسیدن به پاسخ چیست.

هدف مهندسی معکوس، استخراج دانش یا طراحی نهفته در یک محصول است که معمولاً با تولید دوباره محصول یا تحلیل آن انجام می شود. همانطور که گفته شد مهندسی معکوس در رشته ها و زمینه های متنوعی کاربرد دارد. یکی از این رشته ها مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی است که در ادامه بیشتر به بررسی این رشته می پردازیم.

معرفی مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی

معرفی مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی

بسیاری از ابزارها و دستگاه های الکترونیکی که باعث تسهیل کارها و ایجاد رفاع و آسایش انسان می شوند، با استفاده از بردهای الکترونیکی کنترل و هدایت می شوند. با استفاده از خدمات مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی می توان به دانش فنی شرکت های بزرگ دنیا دست پیدا کرد.

با کمک مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی، مسیر پیشرفت شرکت های در حال توسعه  برای داشتن تکنولوژی نو کوتاه خواهد شد.مهندسی معکوس برد، هزینه های طراحی برد را حذف می کند و برد نهایی که از بهینه سازی طراحی اولیه ایجاد شده است را در اختیار ما قرار می دهد. مهندسی معکوس برد الکترونیکی کمک می کند تا به طرح اولیه یک برد ساخته شده پی ببریم.

دلایل اهمیت مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی

یکی از دلایلی که مهندسی معکوس را در کشور ایران با اهمیت کرده است، وجود تحریم های سخت در حوزه های مختلف است. تحریم ها به عنوان یک مانع و چالش برای واردات و رفع نیازهای کارخانه ها، واحدهای تولیدی، شرکت ها و صنایع هستند.

معمولاً دستگاه ها و بردهای استفاده شده در صنایع قدیمی هستند و ممکن است توسط کمپانی سازنده پشتیبانی نشوند و همچنین قطعات این دستگاه ها نیز قدیمی می شوند و به سختی در دسترس خواهند بود. برای حل این مشکل و بازیابی، بهینه سازی و تولید نقشه برای دستگاه های قدیمی از مهندسی معکوس استفاده می شود.

اکثر بردهای طراحی شده متعلق به کشورهای دیگر هستند و اطلاعات دقیقی از چگونگی عملکرد آن ها در اختیار نیست. بنابراین با خراب شدن بردها، کسب و کارها دچار مشکل می شوند و در نتیجه باعث توقف آن ها خواهند شد.

با کمک مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی می توان به تکنولوژی ساخت انواع بردها و اطلاعات تعمیر و نگهداری دستگاه ها پی برد و بردهای یدکی و جایگزین را تولید کرد تا در صورت خراب شدن بردهای الکترونیکی خسارتی به کسب و کارها وارد نشود.

واردات و تأمین بردها و یا مراحل طراحی و ساخت یک برد الکترونیکی زمان و هزینه زیادی نیاز دارد. به همین دلیل برای صرفه جویی در وقت و هزینه از مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی استفاده می شود.

مطالعه مفید: +5 مورد از نکات نحوه تمیز کردن برد الکترونیکی

چالش های مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی

چالش های مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی

مهندسی معکوس یک تکنیک و راهکار است که در موارد زیادی کاربرد دارد. با این حال این تکنیک با چالش ها و موانع زیادی رو به رو است که در ادامه نمونه هایی از این چالش ها را نام برده ایم.

  • بی دقتی و غفلت از یک قطعه یا یک مسیر
  • نیازمند دقت و نظم بالا برای ارائه یک محصول کامل و بی نقص
  • عدم تولید برخی قطعات قدیمی توسط سازندگان و نیاز به یافتن مشابه آن ها
  • عدم وجود برخی قطعات در بازارهای داخلی و نیاز به تأمین قطعات از خارج کشور
  • وجود ic های دارای قفل بر روی بردهای الکترونیکی

مراحل اجرای مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی

مهندسی معکوس باید به ترتیب مراحلی انجام شود تا بتوان به نتیجه مطلوب و مورد نظر رسید.

شناخت و تجزیه و تحلیل قطعات

بعد از تحویل برد باید تیم مهندسی بررسی های اولیه را بر روی برد انجام دهند و در این بررسی ها باید تمامی جزئیات را در نظر بگیرند. باید تمامی قطعات آنالیز شوند و از آن ها یک لیست تهیه شود. همچنین برای پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی و مدیریت پروژه برنامه ریزی های لازم انجام شود.

مطالعه مفید: آشنایی با نحوه تعمیر برد یخچال

انتخاب روش مهندسی معکوس

انتخاب روش مهندسی معکوس

بعد از تحلیل و جمع بندی به دست آمده در مرحله قبلی، باید بر اساس این تحلیل ها یکی از روش های زیر را برای مهندسی معکوس  برد الکترونیکی انتخاب کرد.

روش دستی

این روش برای بردهای حداکثر دو لایه و دارای تراکم کم قطعات مناسب است. در این روش با استفاده از یک مالتی متر باید ترک ها را دنبال کرد و هم زمان نقشه برد را باید بر روی کاغذ طراحی کرد. روش دستی کمی زمان بر است و احتمال خطای آن نیز بالا است.

روش اتوماتیک

روش  اتوماتیک برای بردهای بیش از دو لایه تصیه می شود. در این روش با کمک دستگاه های تصویربرداری خاص و با استفاده از نرم افزارهای پردازش تصویر مخصوص، طرح مدارها به صورت کامل و بدون خطا به دست می آید. روش اتوماتیک در صرفه جویی از هزینه و زمان بسیار موثر است.

دمونتاژ قطعات

در مرحله دمونتاژ بر اساس روش انتخابی در مرحله قبل، بعد از یکبار به دست آوردن طرح اولیه مدار، باید قطعات از روی برد دمونتاژ شوند. دمونتاژ قطعات باید با دقت بالا و  حداقل آسیب به برد و سایر قطعات انجام شود. بعد از دمونتاژ قطعات، باید مجدداً دنبال کردن ترک ها به روش دستی انجام شود.

چک کردن شماتیک به دست آمده

چک کردن شماتیک به دست آمده

بعد از مرحله دمونتاژ باید شماتیک به دست آمده با برد اصلی چک شود. این کار باید با دقت و حوصله انجام شود و حتی ممکن است نیاز به چندین بار بررسی و چک کردن باشد.

طراحی برد جدید

در این مرحله باید برد جدید طراحی شود. باید تمامی الزامات طراحی یک برد در این مرحله مورد توجه قرار گیرد. ممکن است نیاز به تغییر ابعاد برد یا جایگذاری قطعات در برد جدید وجود داشته باشد. بنابراین طراحی برد الکترونکی نیاز به فردی متخصص و با تجربه دارد. بعد از طراحی نیز باید طراحی برد جدید با شماتیک تأیید شده در مراحل قبل و برد اصلی چک شود و از تطابق داشتن آن ها مطمئن بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدول محتوا