صانا سرویس

صانا سرویس

تعمیرات و فروشگاه

تلفن

05138721212
09150881992

آدرس

مشهد، بلوار پیروزی، بلوار رضوی، ابتدای رضوی 22، فاز تجاری، پلاک 5

صانا سرویس؛ کنار شما، رو به آینده

+5 مورد از مهم ترین نکات تنظیم درجه یخچال

تنظیم درجه یخچال

یخچال یکی از وسایل ضروری و مهم در منازل است که برای سالم نگه داشتن و حفظ طراوت، کیفیت و ماندگاری مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از افراد توجهی به دما و درجه یخچال و فریزر خود نمی کنند که این امر باعث فاسد شدن و خراب شدن مواد غذایی در یخچال می شود. با تنظیم درجه یخچال می توان مانع فاسد شدن مواد غذایی و تازه نگه داشتن آن ها به مدت طولانی شد. دمای مناسب برای هر مدل یخچال متفاوت است؛ بنابراین باید نکات تنظیم درجه یخچال ها را دانست تا بتوان تغییر دمای یخچال را به درستی انجام داد.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با دلایل اهمیت تنظیم دمای یخچال و عوامل موثر در این فرآیند آشنا شوید و بتوانید دمای یخچال خود را به درستی تنظیم کنید.

‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎
‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صانا سرویس؛ کنار شما، رو به آینده

در صورت مشاهده هر گونه مشکل در لوازم خانگی و نیاز به مشاوره یا عیب یابی لوازم خود می توانید با ثبت درخواست سرویس در محل، در کمتر از 30 دقیقه خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنید.

‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎
‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

اهمیت تنظیم درجه یخچال

تنظیم دمای یخچال اهمیت زیادی دارد زیرا به طور مستقیم به ماندگاری و تازگی مواد غذایی تاثیر می گذارد. به طور کلی عواملی که دمای یخچال بر آن ها تاثیر می گذارد عبارتند از:

سلامت و ماندگاری مواد غذایی

معمولاً پیشنهاد می شود برای سالم ماندن مواد غذایی، دمای یخچال بین صفر تا چهار درجه سانتی گراد باشد تا از رشد انواع باکتری ها، کپک ها و قارچ ها در مواد غذایی جلوگیری شود. در این صورت ماندگاری مواد غذایی افزایش پیدا می کند.

مطالعه مفید: آشنایی با راه حل از بین بردن بوی بد یخچال

کارکرد صحیح یخچال

تنظیم نبودن دمای یخچال می تواند به موتور و سایر قطعات آن فشار وارد کند و باعث خرابی آن ها شود و تنظیم بودن درجه یخچال باعث کارکرد صحیح و بدون نقص یخچال خواهد شد.

مصرف انرژی

مصرف انرژی

تنظیم نبودن یخچال و دمای بالاتر یا پایین تر از حد مجاز علاوه بر آسیب رساندن به مواد غذایی باعث افزایش انرژی می شود. تنظیم بودن یخچال روی دمای مناسب در کاهش مصرف انرژی و برق موثر است.

یکی از آلوده ترین مناطق یخچال، جا میوه ای است. میوه و سبزیجات اگر شسته نشده و بدون محافظ و پوشش در یخچال قرار داده شوند باعث رشد و تجمع باکتری ها در یخچال می شوند. به همین دلیل گفته می شود علاوه بر درجه یخچال، چیدمان مواد غذایی در یخچال نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا باعث افزایش تازگی و ماندگاری مواد غذایی می شود.

درجه یخچال و فریزر باید روی چند باشد؟

همان طور که گفته شد تنظیم درجه یخچال از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا تنظیم نامناسب دمای یخچال احتما بروز مشکلات در عملکرد یخچال و فاسد شدن مواد غذایی را افزایش می دهد.

در فصل تابستان به دلیل افزایش دما، باید درجه یخچال را پایین تر تنظیم کرد تا باعث فاسد شدن و خراب شدن مواد غذایی نشود. در این فصل توصیه می شود دمای یخچال های مکانیکی یا ترموستاتی 4 الی 5 درجه و فریزر های مکانیکی -20 درجه باشد. همچنین درجه یخچال های الکترونیکی یا دیجیتالی 3 الی 4 و درجه فریزر های دیجیتالی -18 الی -20 تنظیم شوند.

در فصل زمستان با کاهش دمای محیط، باید درجه یخچال را تنظیم کرد و دمای آن را افزایش داد. بهتر است در فصل زمستان دمای یخچال مکانیکی یا ترموستاتی 2 الی 3 درجه و دمای فریزر ترموستاتی -18 باشد. یخچال های دیجیتالی نیز در این فصل بر روی 4 الی 5 درجه و فریزر های دیجیتالی -16 الی -19 درجه تنظیم شوند.

نحوه تنظیم درجه یخچال

نحوه تنظیم درجه یخچال

همان طور که می دانید تمامی یخچال ها کار یکسانی انجام می دهند، اما با توجه به نوع یخچال دمای مورد نیاز آن ها متفاوت است. یخچال های ترموستاتی و دیجیتال دارای سیستم تنظیم دمای متفاوتی هستند؛ بنابراین دمای مناسب آن ها در فصول مختلف با یکدیگر متفاوت است.

تنظیم درجه یخچال مکانیکی یا ترموستات

در یخچال های مدل مکانیکی درجه یخچال با یک ترموستات یا شاسی اهرم دار تنظیم می شود. تعییرات دما با ولوم تنظیم کننده دما که در داخل یخچال فریزر و در کنار لامپ قرار دارد تنظیم می شود. ولوم دارای تعدادی عدد از 1 تل 5 و یا از 1 تا 9 است و این اعداد روی ولوم نشان دهنده سطح سرمای یخچال هستند نه دمای آن. در این مدل برای سرد شدن یخچال باید ولوم را به طرف عدد 5 یا 9 چرخاند و برای گرم شدن و کاهش دمای یخچال ولوم را به طرف عدد 1 بچرخانید.

اگر یخچال روی اعدا 9 یا 5 باشد یعنی در حداکثر توان خود کار می کند. معمولاً بهترین تنظیم برای این مدل یخچال وسط ولوم است. به صورتی که اگر اعداد از 1 تا 5 هستند، ولوم را بر روی 3 و اگر از 1 تا 9 هستند ولوم را بر روی 5 تنظیم کنید. برای ثابت شدن و تنظیم درجه یخچال حدود 5 ساعت زمان نیاز است و بعد از 12 الی 24 ساعت بعد باید بررسی کرد که دمای تنظیم شده برای مواد غذایی مناسب باشد.

مطالعه مفید: معرفی 13 مورد از قطعات یخچال

تنظیم درجه یخچال الکترونیکی یا دیجیتال

تنظیم درجه یخچال الکترونیکی یا دیجیتال

یخچال فریزر های جدید دارای یک صفحه نمایش یا کنترل تنظیم درجه یخچال هستند که به صورت دیجیتالی یا لمسی می باشد و دمای دقیق یخچال را نشان می دهد. این صفحه نمایش کنترل و تنظیم دمای یخچال و فریزر را بسیار آسان تر می کند.

روی صفحه نمایش یخچال های دیجیتال نوشته هایی با عناوین Fridg، Ref، tempRef وجود دارد که برای تنظیم درجه یخچال مورد استفاده قرار می گیرند و در هر نوع یخچالی متفاوت است. نوشته هایی با عناوین Frz، Freezer، Freezer temp نیز برای تنظیم درجه فریزر طراحی شده اند.

برای تنظیم دمای این یخچال ها می توان از دکمه های بالا و پایین استفاده کرد و دما را به اندازه دلخواه افزایش یا کاهش داد و یخچال را در دمای مناسب قرار داد. دمای مناسب برای این مدل یخچال ها نیز 3 درجه سانتی گراد یا 37 درجه فارنهایت می باشد و توصیه می شود که دمای یخچال بالاتر از 4 درجه سانتی گراد تنظیم نشود تا مواد غذایی داخل یخچال خراب نشوند. اگر بالا و پایین برد درجه یخچال تاثیری بر دمای یخچال شما ندارد، ممکن است سیستم خنک کننده یخچال آسیب دیده شده باشد. در این صورت بهتر است از یک تعمیرکار مجرب و ماهر کمک گرفت تا آسیب بیشتری به سایر قطعات یخچال و مواد غذایی وارد نشود.

عوامل موثر در تنظیم درجه یخچال

تنظیم دمای یخچال برای حفظ طراوت، ماندگاری و کیفیت مواد غذایی بسیار مهم است. بنابراین برای تنظیم دمای یخچال باید به مواردی که در ادامه نام برده ایم توجه کرد. عوامل موثر در تنظیم درجه یخچال عبارتند از:

مطالعه مفید: بالا رفتن درچه یخچال + علت ها و راهکارهای کاربردی

محتویات یخچال

یکی از مواردی که میزان درجه یخچال به آن بستگی دارد، نوع مواد غذایی و محتویات داخل یخچال است. هر نوع مواد غذایی نیاز به دمای متفاوتی برای نگهداری دارند و برای غذا هایی که زود فاسد می شوند باید درجه یخچال را کاهش داد.

میزان پر بودن یخچال

در صورتی که یخچال پر از مواد غذایی است باید دمای یخچال را کاهش داد و کمی پایین تر از حد معمولی تنظیم شود تا طراوت و کیفیت آن ها حفظ شود و از فاسد شدن و خرابی آن ها جلوگیری کرد.

فصل

دمای مناسب یخچال فریزر در فصل های مختلف کمی متفاوت است. ممکن است در تابستان نیاز به تنظیم کردن درجه یخچال به اندازه 3 درجه سانتی گراد باشد و در زمستان نیاز به تغییر دمای یخچال تا 4 درجا سانتی گراد داشت.

استفاده از دماسنج

استفاده از دماسنج

برای اطمینان از اینکه تنظیم درجه یخچال به درستی انجام شده است می توان از یک دماسنج استفاده کرد. بهتر است دماسنج ضدزنگ باشد و آن را داخل یخچال، در قفسه وسط و دور از دریچه ها باید قرار داد تا دمای یخچال را به درستی نشان دهد.

مدل یخچال

تنظیم دمای یخچال های ترموستاتی و دیجیتال متفاوت است. برای تنظیم دمای یخچال ها توصیه می شود دفترچه راهنمای آن ها را مطالعه کرد و با توجه به موارد قبلی که گفته شد، اقدام به تنظیم درجه یخچال کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدول محتوا