صانا سرویس

تعمیرات و فروشگاه

تلفن

05138721212
09150881992

آدرس

مشهد، بلوار پیروزی، بلوار رضوی، ابتدای رضوی 22، فاز تجاری، پلاک 5

صانا سرویس؛ کنار شما، رو به آینده

آموزش 6 روش تعمیر خانگی انواع یخچال

تعمیر خانگی انواع یخچال

یخچال یکی از مهم ترین وسیله در هر آشپزخانه ای به شمار می رود و یکی از گران ترین لوازم برقی در منزل است که به این دلیل استفاده صحیح از آن بسیار قابل اهمیت بوده.

برای تعمیر خانگی انواع یخچال بایستی به طور کامل با اجزای یخچال آشنایی داشته باشید تا بتوانید به راحتی تعمیر خانگی انواع یخچال را انجام دهید. در این مقاله می توانید علاوه بر نحوه تعمیر انواع یخچال با انواع مدل های یخچال ، تاریخچه یخچال، نحوه استفاده صحیح از یخچال و … آشنا شوید.

مطالعه مفید: تعمیر یخچال مشهد

تاریخچه یخچال

یخچال دستگاهی است که می تواند با خنک نگه داشتن فضای داخلی از فاسد شدن انواع مواد غذایی، دارویی و … پیشگیری کند.

اولین یخچال دنیا در سال 1841 ساخته شد، این دستگاه یکی از قدیمی ترین دستگاه ها در جهان به شمار می رود. یخچال ها از دیرباز تا به امروز دستخوش تغییرات بسیاری داشته اند  و هر روزه نسل جدیدی از آن ها با امکانات بیشتر به بازار ارائه می شود.

انواع مدل های یخچال

 

انواع مدل های یخچال

 

یخچال ها در مدل های متفاوتی ساخته می شوند که بایستی با توجه به نیاز خود بهترین یخچال را انتخاب و خریداری کنید. در ادامه مطالب می توانید مدل های متفاوت یخچال را مشاهده کنید.

  • یخچال خانگی
  • یخچال فریز
  • یخچال ساید بای ساید
  • یخچال صندوقی
  • یخچال ایستاده
  • و ..

همانطور که مشاهده می کنید انواع متفاوتی از یخچال تولید و بازار ارائه می شوند که هر یک در مکان خاصی مورد استفاده قرار می گیرند به طور مثال یخچال های مورد استفاده در فروشگاه ها برای نگه داشتن مواد غذایی با یخچال مورد استفاده در منازل کاملا متفاوت هستند و این تفاوت علاوه بر ظاهر دستگاه ها در ساختار آن ها نیز وجود دارد.

مطالعه مفید: تعمیر یخچال قدیمی به صورت تخصصی

نحوه استفاده صحیح از یخچال

در صورتی که نحوه استفاده صحیح از هر دستگاهی را بدانید می توانید از تعمیر خانگی انواع یخچال و همچنین تعویض قطعات تا حدود نسبتا زیادی پیشگیری کنید.

در ادامه نکاتی برای استفاده صحیح از یخچال به شما معرفی می کنیم.

  • مکان جای گذاری یخچال بایستی در اتاق خشک و همچنین مجهز به تهویه مناسب باشد.
  • یخچال نباید در معرض نور آفتاب قرار بگیرد و همچنین نباید در نزدیکی یخچال منبع گرمی وجود داشته باشد.
  • پیش از قرار دادن مواد غذایی یا نوشیدنی هایی با حرارت بالا در یخچال اجازه دهید تا مقداری در محیط  قرار بگیرند تا دمای آن مقداری کاهش پیدا کند و سپس آن ها را در یخچال قرار دهید.
  • پیش از نظافت یخچال حتما سیم برق را از پریز جدا کنید.

اجزاء مهم در ساختار یخچال

همانطور که پیش تر اشاره کردیم آگاهی در مورد قطعات مختلف یخچال می تواند در تعمیر خانگی انواع یخچال بسیار مفید واقع شود و به این دلیل در ادامه مطالب شما با مهم ترین قسمت های یخچال آشنا می شوید زیرا آشنایی با این قطعات می تواند به تعمیر خانگی انواع یخچال کمک کند.

کمپرسور یا موتور

کمپرسور یکی از مهم ترین قطعات موجود در یخچال است که همانند قلب در بدن انسان بوده و وظایف مهمی را در یخچال برعهده دارد.

کمپرسور از دو بخش مکانیکی و الکتریکی تشکیل می شود که هر یک از بخش ها در محفظه ای مجزا قرار گرفته اند.

مطالعه مفید: آشنایی با تعمیر کمپرسور یخچال (موتور یخچال)

الکتریکی

این قطعه در واقع یک الکتروموتور است که وظیفه به حرکت در آوردن قسمت های مکانیکی را دارد. در ساخت یخچال های جدید الکتروموتور به صورت خطی یا اینور تری نصب می شود.

مکانیکی

در قسمت مکانیکی یک پیستون وجود دارد که به وسیله هسته موتور الکتریکی حرکت می کند. پیستون به صورت رفت و برگشتی حرکت می کند که منجر به مکش و دمیدن می شود. اگر در یخچال شما نوع کمپرسور خطی، روتوی و اسکرال است در آن ها میلنگ  وجود ندارد.

اوپراتور یا تبخیر کننده

 

اوپراتور یا تبخیر کننده

 

روندی برای تنظیم دمای یخچال به طور دائم در سیستم این دستگاه صورت می گیرد به طوری که  گازمبرد توسط موتور وارد کندانسور شده و سپس متراکم می شود  و به این دلیل گازمبرد از حالت گاز به حالت مایع تبدیل می شود.

تغییر حالت گاز به مایع به دلیل فشار بالا صورت می گیرد که پس از تبدیل حالت، وارد خشک کن شده و بعد از آن به سمت لوله موئی حرکت میکند و پس از ورود به آن باعث کاهش فشار می شود.

اوپراتور مجهز به دو سر مجزا است که یک سر آن به لوله موئی و سر دیگر آن به ساکشن موتور متصل است و بعد از انجام روند ساکشن سطح فشار داخلی در اوپراتور کاهش میابد و سپس گازمبرد بعد از جوشیدن از حالت مایع مجدد به حالت گاز تبدیل می شود و انجام این روند همانطور که پیش تر گفتیم موجب تغییر دما یا همان ایجاد سرما در فضای داخلی یخچال می شود.

کندانسور

این قطعه در سیستم یخچال وظیفه خنک سازی و یا کاهش دما در فضای داخل را برعهده دارد و گازی که در کمپرسور وجود دارد در کندانسور خنک شده و به حالت مایع تبدیل می شود.

قطعه کندانسور در یخچال های قدیمی با یخچال های جدید متفاوت است به طوری که در نوع قدیمی کندانسور به صورت یک لوله پشت یخچال خانگی نصب شده اما در یخچال های جدید کندانسور شبیه به رادیاتور خودرو بوده که مجهز به یک فن است.

مطالعه مفید: کندانسور یخچال و هرآنکه از آن باید بدانید

گازمبرد

 

گازمبرد

 

در یخچال های قدیمی نوعی گاز وجود دارد که به آن گازمبرد می گویند،  این گاز که در واقع آمونیاک بوده و برای انسان بسیار خطرناک است زیرا اگر این گاز در فضای مرطوب قرار بگیرد و با مس یا آلومینیوم ترکیب شود انفجاری رخ می دهد که خفگی انسان را به همراه دارد.

در یخچال های جدید از گاز های متفاوتی  با نام R600،R410 ،R436 ،R407   استفاده می شود. هر یک از گاز های نام برده شده از ترکیب چند گاز تشکیل می شوند و شارژ شدن آن ها بایستی به صورت مایع باشد تا میزان ورودی گاز به سیستم یخچال قابل کنترل باشد.

تعمیر خانگی انواع یخچال

 

تعمیر خانگی انواع یخچال

 

نیاز به تعمیر خانگی انواع یخچال معمولا به دلیل مشکلات متفاوتی است و در این راستا انواع مشکلاتی که ممکن است در استفاده از ی خچال با آن ها مواجه شوید را در ادامه به  شما معرفی می کنیم.

  1. نشتی گاز در یخچال
  2. بروز ایراداتی در کمپرسور یخچال
  3. گرم شدن فضای داخلی یخچال و فریزر و فاسد شدن مواد غذایی
  4. مشاهده برفک در یخچال
  5. نشتی آب
  6. حرارت بالا در موتور یخچال
  7. عدم عملکرد صحیح در یخ ساز
  8. ایجاد صداهای عجیب
  9. تغییر دما در یخچال
  10. فرسوده شدن لاستیک درب
  11. عدم بسته شدن درب یخچال
  12. بروز ایراداتی در سیستم دیفراست یخچال
  13. نیاز به تعویض فیلتر تصفیه

عیب یابی و تعمیر خانگی انواع یخچال

مشکلات متعددی ممکن است در استفاده از یخچال به وجود آید که با رعایت نکات و همچنین راه حل تعمیر آن ها میتوانید در کوتاه ترین زمان تعمیر خانگی انواع یخچال را در منزل خود انجام دهید.

نشتی آب

 

نشتی آب

 

عوامل مختلفی در ایجاد نشتی آب همچون مسدود شدن لوله ورودی آب، یخ زدگی اپراتور و مسدود شدن فیلتر تصفیه یخچال نقش دارد که نحوه تعمیر هر یک از عوامل نام برده شده را می توانید به صورت تخصصی در ادامه مطالب مطالعه کنید تا بتوانید مشکل نشتی آب را در تعمیر خانگی انواع یخچال بر طرف کنید.

مسدود شدن لوله ورودی آب یا لوله تخلیه

در صورتی که با نشتی مواجه شدید احتمال گرفتگی در لوله ها وجود دارد و همچنین در موارد بسیاری رسوب آب داخل لوله ها باقی می ماند و منجر به گرفتگی می شود.

برای تعمیر خانگی انواع یخچال در زمینه مسدود شدن لوله بایستی در ابتدا 5 ساعت یخچال را خاموش کنید تا یخ زدایی به طور کامل انجام شود و در صورتی که مشکل بر طرف نشد بایستی لوله را کاملا باز کنید و آن را تعویض کنید. توجه داشته باشید که تعویض لوله بهتر است توسط تکنسین انجام شود.

یخ زدگی اپراتور

در مواردی ممکن است در هنگام روند نشتی آب با صدای وز وز رو به رو شوید که این صدا نشان دهنده یخ زدگی قطعه اپراتور است که بایستی برای رفع این مشکل حتما از یک تکنسین کمک بگیرید.

مسدود شدن فیلتر تصفیه یخچال

نظافت فیلتر های تصفیه در دستگاه هایی همچون یخچال، ماشین لباسشویی  و … از اهمیت بسیاری برخوردار هستند در صورتی که بسیاری از افراد توجهی به این موضوع ندارند، تمیز کردن این قطعه می تواند تاثیر بسزایی در پیشگیری از تعمیر خانگی انواع یخچال داشته باشد.

در صورت گرفتگی فیلتر بایستی آن را به طور کامل تمیز کرده و مجدد در محل مربوطه نصب کنید.

در مواردی ممکن است فیلتر یخچال دچار پوسیدگی شده باشد که بهتر است در این مورد برای تعویض فیلتر دستگاه اقدام کنید.

برفک

 

برفک

 

ایجاد برفک می تواند به دلیل بالا رفتن دمای یخچال و در نتیجه عدم عملکرد صحیح در سیستم برودتی باشد که منجر به تجمع یخ و برفک در فضای داخلی فریزر می شود و در صورتی که به بر طرف کردن این مشکل نپردازید ممکن است پس از گذشت مدتی مواد غذایی موجود در یخچال و فریزر زودتر از موعد فاسد شوند.

یکی از دلایل ایجاد برفک در یخچال می تواند به دلیل باز و بسته کردن درب یخچال در تعداد دفعات بسیار زیاد باشد پس برای پیشگیری از ایجاد برفک در یخچال بهتر است از باز و بسته کردن درب یخچال به طور متعدد خودداری کنید.

عدم عملکرد صحیح در آب سرد کن

در مواردی ممکن است آب سرد کن کار نکند که بروز این مشکل می تواند به دلایل زیر باشد:

  • تمام شدن آب در مخزن آب سرد کن
  • وجود ایراداتی در لوله های ورودی آب
  • مشکل در شاسی
  • عدم عملکرد برد کنترلی
  • خرابی ترموستات

شنیدن صداهای عجیب از یخچال

صداهای متفاوتی ممکن است از یخچال شنیده شود که در مواردی که این صداها دائم و خیلی زیاد باشند باید به تعمیرخانگی انواع یخچال بپردازید. شنیدن صدا از یخچال می تواند به دلایل زیر باشد.

  • خرابی در فن کندانسور یا اوپراتور
  • مشکل در رله استارت یخچال
  • فرسودگی پایه های زیر کمپرسور
  • نیاز به شارژ گاز دستگاه
  • مشکل در قطعه یخ ساز

بوی بد در فضای داخلی یخچال

 

بوی بد در فضای داخلی یخچال

 

بوی بد یکی از آزار دهنده ترین عوامل در استفاده از یخچال است که بایستی در صورت مواجه شدن با بوی نامطبوع در فضای داخلی یخچال در کوتاه ترین زمان به تعمیر خانگی انواع یخچال بپردازید. دلایل متعددی ممکن است عامل ایجاد بوی بد در یخچال باشند همچون:

بوی شیمیایی

نشت گاز فریون می تواند عامل ایجاد بوی شیمیایی در یخچال شود.

بوی ماهی

پیچیدن بویی همچون بوی ماهی در یخچال اغلب به دلیل خرابی فن، کمپرسور یا سوختگی در بخش رله استارت است که تمامی این عوامل می توانند موجب بوی نامطبوع همچون بوی ماهی در فضای داخلی یخچال شوند.

بوی سوختگی

گرم شدن قسمت سیم کشی برق ممکن است باعث ایجاد بوی سوختگی در یخچال شود که در صورت عدم تعمیر ممکن است منجر به سوختن موتور یخچال شود.

بوی پلاستیک سوخته

بروز مشکل در ترموستات یا رله استارت باعث ایجاد بوی نامطبوع در یخچال می شود.

گرم شدن یخچال

در صورت گرم شدن فضای داخلی یخچال مواد غذایی زودتر از موعد فاسد می شوند و گرم شدن یخچال همانند تمام مشکلاتی ک ممکن است در استفاده از یخچال به وجود بیاید دارای علت های متفاوتی است.  در ادامه راه حل ها و نکاتی را در تعمیر خانگی انواع یخچال در صورت مواجه شدن با گرم بودن فضای داخلی یخچال به شما معرفی می کنیم.

مواد غذایی در یخچال باید به اندازه ظرفیت یخچال باشند و همچنین فضاهای خالی بین مواد غذایی وجود داشته باشد تا گردش هوا به راحتی انجام شود.

اگر سیم پیچی کویل ها مسدود شود منجر به عدم عملکرد صحیح اپراتور می شود و در نتیجه باعث گرم شدن فضای داخلی یخچال می گردد.

خرابی فن یا برد کنترل، کثیف بودن کندانسور و …. همه می توانند دلایلی بر  گرم بودن یخچال باشند.

صانا سرویس

تعمیر خانگی انواع یخچال در صورت داشتن دانش بیشتر در این زمینه می تواند بسیار آسان تر انجام شود اما در مواردی ممکن است شما موفق به تعمیر خانگی انواع یخچال نشوید که بهترین راه حل در این شرایط کمک گرفتن از متخصصین صانا سرویس است زیرا تنها با یک تماس با صانا سرویس می توانید در کوتاه ترین زمان یخچال منزل خود را تعمیر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *