صانا سرویس

صانا سرویس

تعمیرات و فروشگاه

تلفن

05138721212
09150881992

آدرس

مشهد، بلوار پیروزی، بلوار رضوی، ابتدای رضوی 22، فاز تجاری، پلاک 5

صانا سرویس؛ کنار شما، رو به آینده

آموزش 9 مرحله تراز کردن ماشین لباسشویی

تراز کردن ماشین لباسشویی

تمامی وسایل و لوازم نیاز به مراقبت دارند و استفاده نادرست از آن ها باعث اختلال در عملکرد و کاهش طول عمر آن ها می شود. ماشین لباسشویی نیز از این امر مستثنا نیست و یکی از نکات اولیه که در استفاده از ماشین لباسشویی باید رعایت کرد، تراز کردن آن است. تراز نبودن دستگاه یک عامل مهم در خراب شدن قطعات لباسشویی مانند برد، موتور، فنر ها و غیره می باشد؛ زیرا اگر ماشین لباسشویی نسبت به سطح زیرین خود تراز نباشد، فشار زیادی به قطعات آن وارد می شود و با گذشت زمان باعث خراب شدن آن ها خواهد شد.

در این مقاله به شما نحوه تراز کردن ماشین لباسشویی را به صورت کامل آموزش داده ایم تا اگر دستگاه شما دچار لرزش  شده است و یا سر و صدا ایجاد می کند، بتوانید با انجام این مراحل این مشکل را بر طرف کنید.

‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎
‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صانا سرویس؛ کنار شما، رو به آینده

در صورت مشاهده هر گونه مشکل در لوازم خانگی و نیاز به مشاوره یا عیب یابی لوازم خود می توانید با ثبت درخواست سرویس در محل، در کمتر از 30 دقیقه خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنید.

‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎
‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

اهمیت تراز کردن ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی های امروزی بسیار کم صدا و برخی از آن ها بی صدا هستند. یکی از علائمی که نشان دهنده تراز نبودن لباسشویی می باشد، لرزش بیش از حد دستگاه و ایجاد سر و صدا است. اگر لرزش ماشین لباسشویی غیر طبیعی و بیش از حد باشد، باید محل نصب آن را بررسی کرد و مطمئن شد که لباسشویی به درستی در محل خود قرار گرفته است. بنابراین تراز بودن ماشین لباسشویی یک فاکتور مهم و کلیدی در عملکرد دستگاه است. در ادامه مراحل و نحوه تراز کردن ماشین لباسشویی را به طور کامل آموزش خواهیم داد.

اگر ماشین لباسشویی به صورت صحیح در محل نصب خود تراز نشده باشد، مشکلات مختلفی رخ خواهد داد و با مشاهده هر کدام از این مشکلات می توان پی برد که دستگاه در محل خود تراز نیست و سریعاً اقدام به تراز آن کرد. این مشکلات عبارتند از:

یکی از بارزترین مشکلاتی که اتفاق خواهد افتاد سر و صدای بلند و لرزش ماشین لباسشویی در حین کار است که ممکن است باعث بروز آسیب های جدی و پرهزینه برای لباسشویی و قطعات آن شود.

تکان خوردن و جا به جا شدن لباسشویی در حین کار نیز نشان دهنده تراز نبودن و عدم تعادل دستگاه است. این اتفاق اغلب هنگام چرخیدن دیگ، به ویژه در دورهای بالا رخ می دهد.

برخی مواقع ممکن است تراز نبودن ماشین لباسشویی و تکان خوردن آن باعث نشتی آب از دستگاه شود. نشتی آب می تواند از زیر درب لباسشویی، شلنگ های لباسشویی و یا اتصالات دستگاه اتفاق افتد.

مطالعه مفید: معرفی 14 مورد از قطعات ماشین لباسشویی 

دلایل خارج شدن ماشین لباسشویی از حالت تراز

دلایل خارج شدن ماشین لباسشویی از حالت تراز

گاهی مواقع ممکن است ماشین لباسشویی هنگام نصب تراز شده باشد، اما بعد از گذشت مدتی لباسشویی از حالت تراز خارج شود که این امر به دلایل مختلفی می تواند رخ دهد. در ادامه هر یک از این دلایل را بررسی کرده ایم.

ناهمواری، پوسیده و یا سست بودن کف محل نصب ماشین لباسشویی، ممکن است باعث خارج شدن دستگاه از حالت تراز شود.

اگر ماشین لباسشویی در ابتدای فرآیند نصب به صورت صحیح تراز نشده باشد، با گذشت زمان از تراز خارج می شود.

کمک فنرها تجهیزاتی هستند که باعث حفظ تعادل ماشین لباسشویی می شوند. ضعیف شدن و یا خرابی این تجهیزات می تواند باعث لرزش لباسشویی و تراز نبودن آن شوند.

معمولاً ماشین لباسشویی های درب از جلو سریع تر از ماشین لباسشویی های درب از بالا می چرخند. این امر ممکن است باعث ناهماهنگی و خارج شدن دستگاه از حالت تراز شود.

ماشین لباسشویی ها به صورتی طراحی شده اند که بر روی سطوح نرم مانند فرش تراز نمی شوند.

پایه های ماشین لباسشویی ممکن است با گذشت زمان و استفاده مکرر از دستگاه، شل شوند و دیگر تراز نباشند.

یکی دیگر از دلایل شل شدن پایه های لباسشویی و خارج شدن آن از حالت تراز، جا به جایی و حمل و نقل ماشین لباسشویی است.

اگر قاب پلاستیکی ماشین لباسشویی از حالت عادی خود خارج شود می تواند باعث تراز نبودن دستگاه شود.

یکی از دلایل خارج شدن ماشین لباسشویی از حالت تراز زمین لزره است. ممکن است بعد از رخ دادن این بلای طبیعی دستگاه از حالت تراز خارج شده باشد.

مراحل تراز کردن ماشین لباسشویی

در ابتدا باید بگوییم که نوع و مدل لباسشویی تاثیری در تراز کردن ماشین لباسشویی ندارد و تمامی مراحلی که در ادامه به شما آموزش داده ایم، برای هر دستگاهی قابل اجرا است.

برای تراز کردن ماشین لباسشویی باید ارتفاع پایه های دستگاه را به صورتی تنظیم کنیم که در سطح صاف و هموار قرار بگیرد. با تراز کردن لباسشویی به صورت صحیح می توان از مزایای زیادی مانند کاهش صدا، کاهش لرزش، افزایش راندمان کاری و افزایش طول عمر دستگاه برخوردار شد. در ادامه مقاله مراحل تراز کردن ماشین لباسشویی را آموزش داده ایم.

بررسی سطح زیرین لباسشویی

اولین گام برای تراز کردن ماشین لباسشویی، چک کردن سطح زیرین لباسشویی است. برای انجام این کار باید دستگاه را از برق جدا کرد و لباس ها و پارچه های داخل دیگ را خارج کرد. سپس با استفاده از یک چراغ قوه زیر ماشین لباسشویی را چک کرد که فوم، نوار بسته بندی و یا هر نوع شیئ دیگری در زیر دستگاه وجود نداشته باشد.

تراز کردن ماشین لباسشویی و بررسی آن

تراز کردن ماشین لباسشویی و بررسی آن

گاهی لرزش دستگاه و یا ایجاد صدا در هنگام فرآیند شست و شو، می تواند دلیل دیگری به جز تراز نبودن ماشین لباسشویی داشته باشد؛ بنابراین بهتر است برای اطمینان از تراز بودن دستگاه، یک دستگاه تراز بر روی لباسشویی قرار دهید. اگر حباب های داخل تراز وسط قرار گرفتند، به این معنی است که لباسشویی در مکان درستی قرار گرفته است و تراز و در تعادل است. در صورت تراز بودن لباسشویی، باید مشکل را به صورت تخصصی بررسی کرد و یا با یک متخصص تماس گرفت. در غیر این صورت ادامه مراحل را انجام دهید.

باز کردن پیچ ترنسلیت

پیچ ترنسلیت که با نام های پیچ حمل و نقل یا پیچ قفل کننده دیگ نیز شناخته می شود، قطعه ای است که برای ثابت نگه داشتن دیگ در حین حمل و نقل طراحی شده است. بنابراین برای راه اندازی ماشین لباسشویی باید این پیچ را باز کرد. اگر در مرحله قبل متوجه شدید که ماشین لباسشویی تراز نیست می توانید این پیچ را بررسی کنید زیرا اگر این پیچ باز نشود باعث لرزش ماشین لباسشویی خواهد شد. پس از تراز کردن ماشین لباسشویی می توان آن را مجدداً ببندید.

تراز کردن دیگ ماشین لباسشویی

در برخی مواقع دلیل اصلی تراز نبودن ماشین لباسشویی، شل بودن دیگ دستگاه است. ابتدا باید برری کرد که لگن لباسشویی سفت باشد. سپس برای تنظیم کردن دیگ باید پیچ ترنسلیت را باز کرد و دیگ را به آرامی چرخاند. دیگ را تا زمانی که حباب های دستگاه تراز وسط قرار بگیرند باید چرخاند.

باز کردن ضامن قفل پایه ها

ماشین های لباسشویی در قسمت جلویی خود دارای دو پایه هستند. این پایه ها یک مهره قفل کننده و یک مهره تنظیم کننده دارند که با تغییر دادن زاویه و حرکت دادن مهره تنظیم، می توان ماشین لباسشویی را بالا یا پایین آورده و ارتفاع آن را تنظیم کنید. اگر نیاز است که ارتفاع ماشین لباسشویی کم شود، باید مهره تنظیم را برخلاف جهت عقربه های ساعت چرخاند و اگر نیاز به افزایش ارتفاع دستگاه است، مهره را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

تنظیم کردن پایه های جلوی لباسشویی

همان طور که گفته شد برای تنظیم کردن پایه ها باید از مهره تنظیم کننده استفاده کرد. برای این کار مهره تنظیم را به جهات مختلف حرکت می دهیم تا فاصله ماشین لباسشویی با زمین تنظیم شود. اگر از این مهره برای تنظیم ارتفاع استفاده می کنید، باید از یک دستگاه تراز استفاده کرد تا از صحیح بودن تغییرات ایجاد شده و تراز شدن ماشین لباسشویی مطمئن شد.

تنظیم کردن پایه های عقبی لباسشویی

برخی از ماشین های لباسشویی دارای همان پایه های جلویی در عقب هستند. معمولاً شرکت های سازنده پایه های عقب ماشین لباسشویی را تنظیم می کنند. اگر پایه های جلویی لباسشویی را تنظیم کردید اما دستگاه تراز همچنان مشکلی را نشان می دهد، می توانید پایه عقبی ماشین لباسشویی را تنظیم کنید.

بستن ضامن قفل پایه های جلو و عقب لباسشویی

بعد از اینکه از تراز کردن ماشین لباسشویی مطمئن شدید، باید مهره های قفل کننده پایه های جلو و عقب را محکم ببندید. با وجود تراز کردن ماشین لباسشویی، اگر این مهره ها را نبندید و ضامن قفل پایه ها شل باشند، باعث لرزش دستگاه در حین انجام فرآیند شست و شو می شود.

تست تراز بودن ماشین لباسشویی

برای تست تراز بودن لباسشویی باید بعد از تراز کردن ماشین لباسشویی یک برنامه شست و شو تنظیم و اجرا کرد. اگر ماشین لباسشویی پس از روشن شدن دچار لرزش نشد و سر و صدایی ایجاد نکرد، به این معنی است که تراز کردن ماشین لباسشویی به درستی انجام شده است. در غیر این صورت شما می توانید با نمایندگی لباسشویی خود تماس بگیرید و یا از یک فرد متخصص و با تجربه راهنمایی و کمک بگیرید.

مطالعه مفید: معرفی بهترین تعمیرگاه ماشین لباسشویی در ایران

نکات مهم برای تراز کردن ماشین لباسشویی

نکات مهم برای تراز کردن ماشین لباسشویی

هنگام تراز کردن ماشین لباسشویی باید نکاتی را رعایت کرد تا این فرآیند بدون هیچ گونه مشکل و به درستی انجام شود. این نکات عبارتند از:

قبل از هرگونه اقدامی برای تراز کردن ماشین لباسشویی توصیه می شود دستگاه را از برق جدا کنید تا دچار برق گرفتگی نشوید.

سپس بهتر است تمام لباس ها و هرگونه اشیاء را از دیگ لباسشویی خارج کنید تا تعادل دستگاه تحت تاثیر قرار نگیرد.

ماشین لباسشویی را بر روی یک سطح هموار قرار دهید، زیرا سطوح ناهموار باعث لرزش و ایجاد سر و صدا در ماشین لباسشویی می شوند.

برای اطمینان از تراز بودن لباسشویی از دستگاه تراز سنج استفاده کنید و استفاده از آن را با دقت بالا انجام دهید.

هر چند ماه یکبار تراز بودن مخزن لباسشویی را بررسی کنید؛ زیرا این قطعات سرعت چرخش بالاتری نسبت به سایر قطعات ماشین لباسشویی دارند.

تراز بودن ماشین لباسشویی را علاوه بر جهت افقی، از جهت عمودی نیز با استفاده از دستگاه تراز بررسی کنید.

ماشین لباسشویی ممکن است توسط زمین لرزه جا به جا شود و یا منزل شما شما نشست داشته باشد و این امر باعث جا به جا شدن دستگاه شود. اگر لباسشویی دچار لرزش شد، مجدداً تراز دستگاه را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدول محتوا