صانا سرویس

تعمیرات و فروشگاه

تلفن

05138721212
09150881992

آدرس

مشهد، بلوار پیروزی، بلوار رضوی، ابتدای رضوی 22، فاز تجاری، پلاک 5

صانا سرویس؛ کنار شما، رو به آینده

بررسی 11 علت خاموش نشدن یخچال

یخچال یکی از مهم ترین وسایل برقی در منازل به شمار می رود چرا که در تمام 24 ساعت شبانه روز مورد استفاده قرار می گیرد و در نتیجه استفاده بسیاری از این دستگاه می شود، بنابراین علت خاموش نشدن یخچال یکی از مواردی است که بایستی در مورد آن آگاهی لازم را داشته باشید چرا که انواع علت خاموش نشدن یخچال متفاوت بوده و بایستی مورد بررسی قرار بگیرد.

در این مقاله تمامی دلایل خاموش نشدن یخچال را مورد بررسی قرار می دهیم تا در صورت مواجه شدن با این مشکل در کوتاه ترین زمان قادر به رفع آن شوید.

مطالعه مفید: سرویس و تعمیر یخچال مشهد در کوتاه ترین زمان

بازه زمانی مناسب اتومات یخچال چیست؟

در تمامی یخچال ها موتور در بازه زمانی مشخصی استراحت کرده و مجدد فعالیت خود را ادامه می دهد، به این فرآیند اتومات کردن یخچال گفته می شود.

در واقع تمامی یخچال ها در عملکرد خود نیاز به تایم استراحت کوتاهی دارند، بنابراین به ازای هر 30 دقیقه روشن بودن موتور یخچال، 15 الی 20 دقیقه خاموش می شود اما این بازه زمانی ممکن است در یخچال های مختلف، متفاوت باشد.

منظور از علت خاموش نشدن یخچال، نرسیدن به نقطه استراحت موتور است به این معنی که موتور پس از گذشت 30 الی 40 دقیقه خاموش نمی شود و به فعالیت خود ادامه می دهد.

مطالعه مفید: مخترع یخچال چه کسی است؟

انواع علت خاموش نشدن یخچال

در ادامه قصد داریم به بررسی دلایل خاموش نشدن یخچال بپردازیم، در نتیجه اگر با این مشکل مواجه هستید پیشنهاد می کنیم تا ادامه مطالب با همراه باشید.

مطالعه مفید: بررسی 7 علت روشن نشدن یخچال

قرار گرفتن یخچال در محیط نامناسب

یکی از مهم ترین موارد در نصب یخچال، قرار گرفتن آن در محیطی نامناسب است چرا که اگر محیط از دمای بالایی برخوردار باشد موتور یخچال به فعالیت خود ادامه می دهد و خاموش نمی شود زیرا یکی از تاثیر گذار ترین موارد در عملکرد موتور یخچال تشخیص دما و تطبیق دستگاه با محیط است.

یکی دیگر از عواملی که بایستی در قرار گرفتن یخچال به آن توجه داشته باشید، قرار نگرفتن یخچال در معرض نور مستقیم خورشید است.

غذای گرم در یخچال

غذایی که از دمای بالایی برخوردار باشد، نباید در فضای داخلی یخچال قرار بگیرد چرا که یخچال برای کاهش دمای غذا، بایستی مدت زمان طولانی تری را سپری کند تا موفق به کاهش دمای غذا شود و در نتیجه موتور خاموش نمی شود و به اصطلاح یکسره می شود.

باز و بسته کردن بی دلیل درب یخچال

باز و بسته کردن بی دلیل درب یخچال

یکی از عادت ها ناپسند در استفاده از یخچال، باز کردن درب آن بدون دلیل است چرا که این عمل منجر به ورود هوای محیط اطراف به فضای داخلی یخچال می شود و در نتیجه یخچال در تشخیص و تثبیت دما با اختلال مواجه خواهد شد.

لازم به ذکر است که برای افزایش طول عمر یخچال خود بهتر است از بی دلیل باز و بسته کردن درب یخچال خودداری کنید چرا که باز و بسته کردن درب یکی از انواع علت خاموش نشدن یخچال به شمار می رود.

خاموش نشدن یخچال پس از اتصال مجدد

در حالت معمول بایستی پس از جدا سازی سیم برق یخچال از پریز و اتصال مجدد آن، موتور یخچال پس از گذشت چند دقیقه خاموش شود اما در مواردی مشاهده می شود که موتور یخچال همچنان پس از گذشت چند ساعت از اتصال مجدد، خاموش نمی شود و به فعالیت ادامه می دهد.

در واقع پس از گذشت چند دقیقه از اتصال مجدد سیم برق یخچال به پریز، موتور یخچال در مدت زمان طولانی تری به فعالیت خود ادامه می دهد تا به دمای نرمال دسترسی پیدا  کند اما در مواردی مشاهده می شود که موتور یخچال پس از گذشت یک روز خاموش نمی شود که در این زمان بایستی به بررسی بخش فنی دستگاه بپردازید تا علت خاموش نشدن یخچال را بیابید.

بروز مشکل در کمپرسور

بروز مشکل در کمپرسور

کمپرسور یکی از مهم ترین قطعات در هر یخچالی به شمار می رود، چرا که وظیفه تبدیل گاز لوله های کندانسور به مایع و بلعکس را بر عهده دارد که در نتیجه این چرخه منجر به ایجاد سرمایش در فضای داخلی یخچال خواهد شد.

در واقع علت خاموش نشدن یخچال در صورت بروز مشکل در کندانسور، در مواقعی رخ می دهد که کمپرسور به دلیل تشخیص نادرست سنسور دما قادر به کاهش دما در فضای داخلی یخچال نیست.

اختلال در میزان برق ورودی، منجر به خاموش نشدن یخچال خواهد شد زیرا زمانی که تنظیمات کمپرسور با مشکل مواجه شود و از جریان برق بیشتری استفاده کند، به یخچال آسیب وارد می شود و در نهایت موتور یخچال خاموش نمی شود.

نشت گاز

همانطور که پیش تر اشاره کرده ایم، کاهش دما در فضای داخلی یخچال با استفاده از کاهش دمای گاز در کمپرسور انجام می شود و هنگامی که نشت گاز به دلایلی همچون، آسیب به لوله های کندانسور، بروز مشکل در کمپرسور و … رخ می دهد، در نتیجه گاز به میزان لازم برای کاهش دما در فضای داخلی مورد استفاده قرار نمی گیرد و در نهایت موتور یخچال مجبور به فعالیت بیشتری برای کاهش دما در فضای داخلی یخچال خواهد شد.

آلودگی لوله های کندانسور

آلودگی لوله های کندانسور

یکی از مواردی که برای تمامی یخچال ها رخ می دهد تجمع گرد و غبار و همچنین آلودگی در لوله های کندانسور است، که در واقع یکی از مهم ترین انواع علت خاموش نشدن یخچال، آلودگی لوله های کندانسور به شمار می رود.

برای پیشگیری از مواجه شدن با این مشکل بایستی در بازه زمانی های مشخص به نظافت لوله های کندانسور بپردازید.

بروز مشکل در هیتر دیفراست

دیفراست در یخچال، وظیفه انجماد را بر عهد دارد و هیتر دیفراست بایستی برفک های موجود در لوله کندانسور را آب کند چرا که برفک در این لوله ها منجر به عدم عملکرد یخچال به طور صحیح می شود و در نتیجه کاهش دما در یخچال به طور صحیح انجام نمی شود.

در مواردی علت بروز مشکل در تشخیص هیتر دیفراست، تایمر دیفراست است که در صورت بروز مشکل در تایمر دیفراست بایستی به تعویض یا تعمیر آن بپردازید.

مطالعه مفید: راهنمای عیب یابی یخچال

آسیب به ترموستات یخچال

آسیب به ترموستات یخچال

ترموستات یکی دیگر از انواع قطعات مهم در یخچال به شمار می رود و همچنین یکی از انواع علت خاموش نشدن یخچال است، چرا که این قطعه وظیفه تنظیم دمای فضای داخلی را بر عهده دارد و در زمانی که به صورت دستی دمای یخچال را تنظیم می کنید در واقع درجه ترموستات را تغییر می دهید.

در گذشته یخچال ها از امکان تنظیم دما به صورت دستی برخوردار نبودند اما امروزه تمامی یخچال ها از این قابلیت برخوردار هستند.

در واقع زمانی که ترموستات در عملکرد خود با مشکل مواجه شده باشد قادر به تشخیص دما به طور صحیح نیست و در نتیجه ترموستات، فرآیند کمپرسور را متوقف نمی کند و موتور یخچال خاموش نمی شود.

بروز مشکل در درب یخچال

بروز مشکل در درب یخچال

همانطور که می دانید درب یخچال با استفاده از لاستیک هایی در سر تا سر آن، از ورود هوای محیط بیرون به فضای داخلی یخچال پیشگیری می کند و در صورتی که درب یخچال به طور صحیح بسته نشود، در نتیجه لاستیک دور درب با مشکل مواجه شده است.

در واقع ورود هوای محیط اطراف به فضای داخلی یخچال به دلیل بروز مشکل در لاستیک دور درب، منجر به افزایش دما در فضای داخلی یخچال می شود و همچنین یکی از انواع علت خاموش نشدن یخچال به شمار می رود.

ورود هوای گرم به فضای داخلی یخچال، همچنین منجر به فعالیت دائمی یا به اصطلاح یکسره شدن موتور می شود چرا که موتور یخچال همواره در تلاش است تا دمای فضای داخلی را کاهش دهد و این فرآیند تا زمانی که لاستیک دور درب با مشکل مواجه باشد، امکان پذیر نیست در نتیجه یخچال خاموش نمی شود.

بروز مشکل در برد الکتریکی

بروز مشکل در برد الکتریکی

همانطور که می دانید برد الکتریکی یکی از مهم ترین قطعات در یخچال به شما می رود و همانند مغز انسان تمامی دستورات لازم را برای دیگر قطعات یخچال ارسال می کند، در نتیجه از وظایف بسیاری برخوردار است.

در واقع آسیب به برد الکتریکی یکی از انواع علت خاموش نشدن یخچال به شمار می رود چرا که در این صورت، برد الکتریکی قادر به ارسال وظایف مناسب به دیگر قطعات نیست و در نتیجه یخچال در عملکرد خود با مشکل مواجه می شود.

مطالعه مفید: همه چیز در مورد خرابی برد یخچال

بررسی و رفع علت خاموش نشدن یخچال

علت خاموش نشدن یخچال

همانطور که مشاهده کرده اید بررسی و رفع علت خاموش نشدن یخچال در بسیاری از موارد بدون دانش و تخصص کافی امکان پذیر نیست و در نتیجه بایستی از تکنسین تعمیر یخچال مشهد کمک بگیرید تا در کوتاه زمان قادر به رفع مشکل یخچال خود شوید.

یکی از بهترین راه حل ها در رفع خاموش نشدن یخچال، تماس با صانا سرویس است چرا که این مجموعه از پرسنل مجرب و فوق العاده ای برخوردار است که قادر هستند تا در کوتاه ترین زمان مشکلات یخچال شما را رفع کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *