صانا سرویس

تعمیرات و فروشگاه

تلفن

05138721212
09150881992

آدرس

مشهد، بلوار پیروزی، بلوار رضوی، ابتدای رضوی 22، فاز تجاری، پلاک 5

صانا سرویس؛ کنار شما، رو به آینده

آموزش نصب ماشین ظرفشویی در 7 مرحله

نصب ماشین ظرفشویی

نحوه نصب ماشین ظرفشویی از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا در صورت عدم نصب صحیح ماشین ظرفشویی ممکن است دستگاه با مشکلاتی همچون سر و صدا، لرزش در هنگام فرآیند شست و شو، نشتی آب، تمیز نکردن ظروف و …. مواجه شود.

در این مقاله سعی داریم تا علاوه بر معرفی کامل نصب ماشین ظرفشویی شما را با انواع ماشین ظرفشویی، تاریخچه، نحوه استفاده صحیح از این دستگاه و …. آشنا کنیم. بی شک شما پس از مطالعه این مقاله علاوه بر آشنایی کامل با ماشین ظرفشویی می توانید بدون نیاز به کمک تکنسین به راحتی نصب ماشین ظرفشویی را انجام دهید.

مطالعه مفید: تعمیر ظرفشویی مشهد

ماشین ظرفشویی چیست؟

 

ماشین ظرفشویی چیست؟

 

امروزه یکی از پرکاربرد ترین وسایل در هر آشپزخانه ای ماشین ظرفشویی است زیرا  این دستگاه قادر است تا بخش زیادی از وظایف آشپزخانه را انجام دهد و در کوتاه ترین زمان ظرف ها را شسته و خشک کند.

در گذشته زمان زیادی صرف شست و شوی ظروف می شد و همچنین بیماری های متعددی به دلیل شست و شوی ظروف با آب سرد یا گرم و تماس مواد شوینده با پوست دست برای انسان ها همچون عارضه های پوستی پدیدار می شد که پس از ورود ماشین های ظرفشویی به آشپزخانه ها تمامی این مشکلات بر طرف شدند.

در واقع ماشین ظرفشویی رباتی است که ظروف کثیف یا آلوده را با آب و مواد شوینده شست و شو می دهد و آن ها را تمیز می کند. این دستگاه فرآیند شست و شو را بدون دخالت نیروی انسانی انجام می دهد و کافی است پس از چیدن ظروف، ماشین ظرفشویی را روشن کنید.

تاریخچه ماشین ظرفشویی

بر خلاف تصور عموم مردم، ماشین ظرفشویی پیشینه ای بلند مدت دارد به طوری که اولین ماشین ظرفشویی در سال 1850 اختراع شد که در ابتدا این دستگاه بسیار بزرگ بود و روند شست و شو را با استفاده از انرژی بخار و منابع آب گرم انجام می داد.

با گذشت زمان ابعاد ماشین های ظرفشویی به تناسب بهتری رسیدند و از قابلیت های بیشتری برخوردار شدند و سپس این دستگاه با فروش بسیار بالایی رو به رو شد به طوری که امروزه بیشتر مردم جهان از این دستگاه در منزل خود استفاده می کنند.

مطالعه مفید: تاریخچه ظرفشویی در طول تاریخ

انواع ماشین ظرفشویی

پیش از آموزش نصب ماشین ظرفشویی بهتر است با انواع مدل های ماشین ظرفشویی آشنا شوید. به صورت کلی ماشین ظرفشویی در سه دسته قرار می گیرد.

ماشین ظرفشویی رومیزی

 

ماشین ظرفشویی رومیزی

 

این دستگاه که حمل آن به آسانی انجام می شود و می توانید پس از فرآیند شست و شو آن را از آشپزخانه خارج کنید از ابعاد بسیار کوچک تری در مقایسه با دیگر ماشین های ظرفشویی برخوردار است.

 نحوه نصب ماشین ظرفشویی رومیزی بسیار آسان بوده و می توانید به راحتی آن ها را نصب کنید.

ماشین ظرفشویی ایستاده

 

ماشین ظرفشویی ایستاده

 

ماشین ظرفشویی ایستاده که ابعاد متفاوتی نسبت به دیگر مدل های ماشین های ظرفشویی دارد، نباید مانند ماشین های ظرفشویی توکار در فضای بین کابینت ها قرار بگیرد. این دستگاه از ظرفیت کمتری نسبت به ماشین های ظرفشویی توکار برخوردار است و مجهز به چرخ هایی در زیر دستگاه بوده که به این دلیل جا به جایی آن بسیار آسان است.

ماشین ظرفشویی توکار

 

ماشین ظرفشویی توکار

 

پرکاربردترین نوع ماشین ظرفشویی، ماشین ظرفشویی توکار است که از ابعاد بزرگتری نسبت به دیگر مدل های ماشین های ظرفشویی برخوردار است. مکان هایی همچون زیر سینک ظرفشویی، بین کابینت ها یا داخل کابینت برای قرار دادن این مدل ماشین ظرفشویی مناسب ترین مکان ها به شمار می روند.

فرآیند شست و شوی ظروف در ماشین ظرفشویی

برای روشن کردن ماشین ظرفشویی بایستی با فشردن کلید ON دستگاه را روشن کنید و سپس دکمه START را بزنید تا فرآیند شست و شو آغاز شود.

ماشین ظرفشویی مانند هر دستگاه دیگری از فرآیندی در شست و شوی ظروف پیروی می کند که ما به طور کامل مراحل انجام شست و شوی ظروف را به شما معرفی می کنیم.

  • ورود آب به دستگاه
  • باز شدن مواد شوینده به صورت خودکار
  • پاشش آب روی ظروف توسط جت پمپ
  • تخلیه آب آلوده داخل دستگاه
  • پاشش مجدد آب
  • تخلیه مجدد آب

ماشین ظرفشویی مجهز به سیستم بررسی سنسور و دمای آب است و به این دلیل از هر گونه آسیب به ظروف جلوگیری می کند.

استفاده صحیح از ماشین ظرفشویی

 

استفاده صحیح از ماشین ظرفشویی

 

استفاده درست از دستگاه بسیار قابل اهمیت است به طوری که رعایت نکاتی در مورد استفاده مناسب از این دستگاه می تواند منجر به افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی شود.

  1. پیش از قرار دادن ظروف داخل دستگاه حتما غذای باقی مانده را از روی ظرف پاک کنید.
  2. لیوان و ماهیتابه را به صورت سرپایین در مکان قرار گیری آن ها بگذارید.
  3. کارد یا چنگال را حتما در جای مخصوص آن ها قرار دهید و در نظر داشته باشید که قسمت تیز چنگال یا چاقو بایستی حتما رو به پایین باشد.
  4. به هیچ وجه در هنگام فرآیند شست و شوی ظرف درب ماشین ظرفشویی را باز نکنید زیرا در فضای داخل دستگاه آب داغ وجود دارد که ممکن است باعث آسیب به شما شود.

مطالعه مفید: ماشین ظرفشویی چه مارکی خوبه | بررسی بهترین برندهای ظرفشویی

نصب ماشین ظرفشویی

 

نصب ماشین ظرفشویی

 

همانطور که پیش تر گفتیم نصب نادرست ماشین ظرفشویی می تواند منجر به بروز مشکلاتی در عملکرد ماشین ظرفشویی شود. به این دلیل تخصصی ترین روش نصب ماشین ظرفشویی را برای شما شرح می دهیم تا در کوتاه ترین زمان نصب ماشین ظرفشویی خود را انجام دهید.

لازم به ذکر است که مراحل نصب ماشین ظرفشویی قابل انجام برای بسیاری از برند های تولید کننده ماشین ظرفشویی همچون ال جی، اسنوا، سامسونگ، بوش، دوو، پاکشوما و … است.

آماده سازی کابینت برای نصب ماشین ظرفشویی

اولین قدم برای نصب ماشین ظرفشویی آماده سازی کابینت و محیا کردن شرایط نصب است. در ادامه می توانید مراحل آماده سازی کابینت برای نصب ماشین ظرفشویی را مطالعه کنید.

  • یکی از مهم ترین اقداماتی که بایستی برای آماده سازی کابینت انجام دهید انجام فرآیند ضد آب کردن کابینت است. برای انجام این فرآیند می توانید از رنگ های ضد آب یا پوشاندن آن ها با استفاده از برچسب استفاده کنید.
  • محل قرار گیری ماشین ظرفشویی بایستی به سینک نزدیک باشد زیرا ماشین ظرفشویی در این مکان علاوه بر نزدیک بودن به لوله آب ورودی به لوله فاضلاب نیز نزدیک است و به این دلیل برقرار کردن اتصالات بسیار آسان تر انجام می گردد.
  • فاصله بین ماشین ظرفشویی تا لوله فاضلاب نباید بیش تر از سه متر در نظر گرفته شود زیرا در غیر این صورت آب به طور کامل تخلیه نمی شود.
  • رعایت فاصله بین دستگاه، دیواره ها و همچنین کابینت از اهمیت بسیاری برخوردار است و بایستی ماشین ظرفشویی از هر سمت پنج سانتی متر با دیواره های کابینت فاصله داشته باشد.

سیم کشی

 

سیم کشی

 

دومین مرحله برای انجام نصب ماشین ظرفشویی فرآیند آماده سازی سیم کشی است.

  • پریز برق مربوطه که قصد اتصال ماشین ظرفشویی به آن را دارید بررسی کنید تا مطمئن شوید که جریان برق در آن وجود دارد.
  • پریز برق بایستی مجهز به فیوز پانزده آمپری باشد و همچنین میزان ولتاژ برق مناسب برای ماشین ظرفشویی در دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی وجود دارد.
  • برای اتصال ماشین ظرفشویی به برق بایستی تنها از یک پریز دو شاخه استفاده کنید و از اتصال ماشین ظرفشویی به سه راهی یا چند شاخه به شدت خودداری کنید.
  • پریز برقی که ماشین ظرفشویی به آن متصل می شود بایستی در فاصله 1 الی 2 متری دستگاه قرار داشته باشد.
  • سیم برق به هیچ وجه نباید کشیده شود و نباید در دسترس یا قابل مشاهده باشد.

آماده سازی ماشین ظرفشویی

 

آماده سازی ماشین ظرفشویی

 

پس از خارج کردن ماشین ظرفشویی از کارتن بایستی ابتدا آن را به پشت بخوابانید و پایه های قرار گرفته در زیر ماشین ظرفشویی را باز کنید. در نظر داشته باشید که ارتفاع دستگاه نباید از سطح زمین بیشتر از 85 سانتی متر باشد. در ادامه طریقه نصب ماشین ظرفشویی را به صورت تخصصی برای شما شرح می دهیم.

  • در هنگام قرار دادن دستگاه در محل مورد نظر بسیار احتیاط کنید زیرا در صورتی که سیم برق یا شلنگ تخلیه دستگاه آسیب ببیند بایستی به تعویض یا تعمیر آن بپردازید.
  • در کابینت محفظه ای برای قرار گیری شلنگ تخلیه وجود دارد که بایستی شلنگ را در آن قسمت قرار دهید.
  • ماشین ظرفشویی را به طور کامل در محل مورد نظر قرار دهید و برق آن را متصل کنید.
  • فضایی که برای قرار دادن ماشین ظرفشویی در نظر دارید را پیش از جای گذاری دستگاه حتما اندازه گیری کنید.

اتصال شلنگ تخلیه

ممکن است شلنگ تخلیه کوتاه باشد و به لوله فاضلاب نرسد که بایستی برای افزایش طول شلنگ تخلیه با استفاده از یک بست، اتصال را با یک شلنگ دیگر برقرار کنید تا از نشتی آب پیشگیری شود.

در ادامه نحوه اتصال صحیح شلنگ تخلیه به لوله فاضلاب را می توانید مشاهده کنید.

  • شلنگ تخلیه بایستی متصل به لوله فاضلاب زیر سینک باشد.
  • محل اتصال را با استفاده از یک بست کاملا سفت کنید.
  • بررسی کنید که شلنگ تخلیه از ابتدا تا انتها در هیچ قسمتی کج نشده باشد زیرا در این صورت عمل تخلیه به درستی انجام نمی شود.
  • ارتفاع مناسب برای شلنگ بایستی 90 سانت باشد تا آب به راحتی تخلیه شود.
  • پیش از اتصال شلنگ تخلیه زانویی S را کاملا تمیز کنید تا انسداد لوله بر طرف شود و از انتشار بوی فاضلاب پیشگیری کند.
  • شلنگ تخلیه را به زانویی S سینک یا فاضلاب متصل کنید.

نصب شلنگ آب ماشین ظرفشویی

نصب شلنگ آب در ماشین ظرفشویی دارای مراحلی است که به صورت کامل و تخصصی می توانید مراحل نصب آن را در ادامه مطالعه کنید.

  • پیش از هر اقدامی در نصب ماشین ظرفشویی بایستی با قرار دادن یک ظرف در زیر شلنگ و سپس باز کردن شیر آب،  تمام رسوب باقی مانده را خارج کنید.
  • اتصال شلنگ آب را با شیر ورودی که در زیر سینک قرار گرفته است برقرار کنید.
  • برای اتصال محکم تر بایستی از یک نوار تفلون استفاده کنید و محل اتصال را محکم تر کنید تا از نشتی آب پیشگیری شود.
  • پس از اتصال، شیر را مجدد باز کنید تا از عدم نشتی آب مطمئن شوید.

برخی از دستگاه ها علاوه بر مجهز بودن به سیستم آب سرد مجهز به سیستم آب گرم نیز هستند و در این صورت شلنگ ماشین ظرفشویی را بایستی تنها به شیر آب سرد متصل کنید.

تراز کردن ظرفشویی

 

تراز کردن ظرفشویی

 

در مواردی ممکن است پس از نصب ماشین ظرفشویی متوجه شوید که درب دستگاه به سمت راست یا چپ متمایل شده است که می تواند به دلیل تنظیم نشدن پایه ها به روش صحیح باشد.

تمایل درب به سمت چپ

 پایه سمت راست را بایستی در عقب و خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا ارتفاع تنظیم شود و درب ظرفشویی هم تراز با ماشین ظرفشویی باشد.

تمایل درب به سمت راست

در صورت تمایل درب ماشین ظرفشویی به سمت راست بایستی پایه سمت چپ را به عقب و خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا ارتفاع به درستی تنظیم شود و درب ظرفشویی هم تراز با ماشین ظرفشویی باشد.

بررسی ماشین ظرفشویی

پس از نصب هر دستگاهی بایستی به بررسی آن بپردازید تا از نحوه صحیح نصب مطمئن شوید و برای اطمینان از نحوه نصب ماشین ظرفشویی بهتر است مراحلی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم را انجام دهید.

  • بررسی شلنگ آب و اطمینان از سفت بودن آن
  • بررسی شلنگ تخلیه تا پیچ خوردگی نداشته باشد
  • برقرار کردن اتصال دوشاخه ماشین ظرفشویی به پریز

روشن کردن دستگاه

بدون قرار دادن ظروف داخل ماشین ظرفشویی دستگاه را روی حالت Quick قرار داده و اجازه دهید تا دستگاه شست و شو را انجام دهد زیرا انجام این روند موجب اطمینان شما از نصب صحیح ماشین ظرفشویی  می شود.

نصب ماشین ظرفشویی بسیار آسان است و شما می توانید این کار را بدون کمک تکنسین انجام دهید اما در مواردی ممکن است مشکلاتی در فرآیند نصب ماشین ظرفشویی ایجاد شود که قادر به بر طرف کردن آن ها نباشید و در این مواقع بهتر است از خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی مشهد کمک بگیرید و یا با صانا سرویس تماس بگیرید.

نصب ماشین ظرفشویی رومیزی

 

نصب ماشین ظرفشویی رومیزی

 

نصب ماشین ظرفشویی نیازمند مهارت خاصی نبوده و در واقع با مطالعه، مطالبی که در ادامه در اختیار شما قرار خواهیم داد می توانید در کوتاه ترین زمان نصب ماشین ظرفشویی رومیزی خود را انجام دهید.

انتخاب محل نصب مناسب

اولین مرحله در نصب ماشین ظرفشویی انتخاب مکان مناسب برای نصب دستگاه است. توجه داشته باشید که از نصب ماشین ظرفشویی رومیزی در فضاهایی که امکان باز و بسته کردن درب را برای شما دشوار می سازند خودداری کنید و همچنین دستگاه را در نزدیک ترین مکان به شیر آب و همچنین لوله فاضلاب نصب کنید.

بررسی ابعاد دستگاه

پیش از نصب حتما ابعاد دستگاه را با فضایی که قصد نصب دستگاه در آن را دارید تطبیق دهید.

بررسی سطح زیرین

سطحی که قصد نصب دستگاه روی آن را دارید بایستی کاملا صاف و تراز باشد بنابراین در صورتی که سطح زیرین ناهموار است بایستی با استفاده از صفحات چوبی سطح زیرین را تراز کنید.

وصل کردن شیر آب

برای اتصال  شیر آب به ماشین ظرفشویی رومیزی بایستی با استفاده از یک شلنگ، شیر آب را به ماشین ظرفشویی متصل کنید.

شلنگ فاضلاب را متصل کنید

در واقع پس از شست و شوی ظروف، آب حاصل از شست و شو بایستی تخلیه شود که بدین دلیل بایستی با استفاده از یک شلنگ فاضلاب، لوله فاضلاب را به ماشین ظرفشویی رومیزی متصل کنید.

بهترین برند های تولید کننده ماشین ظرفشویی

 

بهترین برند های تولید کننده ماشین ظرفشویی

 

اکنون که با تمامی مراحل نصب ماشین ظرفشویی آشنا شده‌اید، بهتر است با برند های مختلف تولید کننده ماشین ظرفشویی نیز آشنا شوید، تا در صورتی که قصد خریداری این دستگاه فوق العاده را دارید، قادر به خرید بهترین ماشین ظرفشویی شوید.

انتخاب ماشین ظرفشویی از نظر برند تاثیر بسزایی در فرآیند نصب ماشین ظرفشویی، تعمیر، نحوه عملکرد، قابلیت ها و … دارد.

امروزه برند های بسیاری اقدام به تولید ماشین های ظرفشویی کرده اند که در ادامه برخی از این برند ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • اسنوا
  • پاکشوما
  • کندی
  • سامسونگ
  • ال جی
  • بوش
  • دوو
  • و …

تمامی برند های ذکر شده، ماشین های ظرفشویی فوق العاده ای را طراحی و به بازار ارئه داده اند بنابراین می توانید با توجه به بودجه ای که در اختیار دارد، بهترین برند ماشین ظرفشویی را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *