صانا سرویس

صانا سرویس

تعمیرات و فروشگاه

تلفن

05138721212
09150881992

آدرس

مشهد، بلوار پیروزی، بلوار رضوی، ابتدای رضوی 22، فاز تجاری، پلاک 5

صانا سرویس؛ کنار شما، رو به آینده

+5 مورد از نکات نحوه تمیز کردن برد الکترونیکی

نحوه تمیز کردن برد الکترونیکی

برد یکی از اصلی ترین و مهم ترین قطعات در هر وسیله و دستگاهی است. این قطعه وظیفه کنترل و هدایت عملکرد سایر قطعات را به عهده دارد. تمامی قطعات با برد در ارتباط هستند و وظایف خود را بر اساس دستورات و فرمان برد الکترونیکی انجام می هند. برد از قطعات ضریف و حساسی مانند خازن ها و فیوزها تشکیل شده است که با آلوده شدن و کثیف شدن این قطعات، احتمال خرابی آن ها افزایش میابد و در نتیجه باعث خراب شدن برد می شود. خرابی این قطعه در عملکرد سایر قطعات نیز تاثیر می گذارد و در نهایت باعث ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه می شود.

در صورت آلوده شدن قطعات برد بهترین کار تمیز کردن و شستشوی برد است که به دلیل حساس بودن آن باید از نکات شستشوی برد مطلع بود تا آسیبی به برد و قطعات روی آن وارد نشود. در ادامه بیشتر به اهمیت تمیز کردن برد الکترونیکی پرداخته ایم و ابزارها و محلول هایی که می توان با استفاده از آن ها برد را تمیز کرد نام برده ایم. همچنین نحوه تمیز کردن برد الکترونیکی را نیز بررسی کرده ایم.

‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎
‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صانا سرویس؛ کنار شما، رو به آینده

در صورت مشاهده هر گونه مشکل در لوازم خانگی و نیاز به مشاوره یا عیب یابی لوازم خود می توانید با ثبت درخواست سرویس در محل، در کمتر از 30 دقیقه خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنید.

‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎
‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

دلایل آلوده شدن برد های الکترونیکی

دلایل آلوده شدن برد های الکترونیکی

با گذشت زمان گرد و غبار می تواند به داخل دستگاه راه پیدا کند و باعث خرابی و اختلال در عملکرد قطعات دستگاه شوند.آلودگی برد به عوامل مختلفی از جمله بقایای تولید، نحوه استفاده از برد و شرایط محیط کار بستگی دارد.

در فرآیند تولید برد های الکترونیکی ممکن است آلودگی های متعددی مانند روغن فلاکس، لحیم کاری و بقایای مواد شیمیایی به وجود آید. این بقایا می توانند گرد و غبار و آلودگی های هوا را جذب کرده و باعث خوردگی و خرابی قطعات شوند.

نحوه استفاده از برد الکترونیکی نیز در آلوده شدن یا نشدن آن ها تأثر دارد. استفاده نادرست از برد باعث خراب شدن آن می شود. ریختن مایعات، قرار داشتن در معرض دمای شدید و شوک مکانیکی می تواند آلودگی های مختلفی را وارد کند و حتی باعث آسیب های فیزیکی به قطعات روی برد و برد شود. همچنین نحوه تمیز کردن برد الکترونیکی نیز در رسیدن یا نرسیدن آسیب به آن نیز بسیار مؤثر است.

یکی از اصلی ترین دلایل آلوده شدن بررد الکترونیکی، محیط کار است. شرایط محیط کار تأثیر مستقیم در طول عمر برد خواهد داشت. محیط های پر گرد و غبار، محیط های آلوده به مواد شیمیایی و محیط های صنعتی آلوده شدن برد و دستگاه را تسریع می بخشند. همچنین برد هایی که در محیط های مرطوب و شرجی قرار دارند، طول عمر کمتری نسبت به سایر برد ها دارند و این کاهش عمر به دلیل اکسید شدن سطوح مسی است.

مطالعه مفید: علت سوختن برد لباسشویی | +10 مورد از دلایل سوختن برد

اهمیت تمیز کردن برد های الکترونیکی

برای جلوگیری از آسیب دائمی به دستگاه بهتر است قطعات داخل دستگاه را تمیز نگه داشت. تمیز کردن برد برای جلوگیری از خوردگی امری ضروری است که باید نحوه تمیز کردن برد الکترونیکی را نیز دانست.

جلوگیری از افزایش دمای قطعات

فن هایی که وظیفه خنک نگه داشتن دمای قطعات برای عملکرد مناسب آن ها را به عهده دارند، می توانند آلودگی های هوا و قطعات مجاور را جذب کنند. تجمع مواد منجر به گرمای بیش از حد و خراب شدن قطعات می شود. بنابراین توصیه می شود از آلوده شدن قطعات دستگاه جلوگیری شود.

بهبود عملکرد و کارایی

بهبود عملکرد و کارایی

یکی از اصلی ترین دلایل تمیز نگه داشتن برد، اطمینان از عملکرد بهینه آن است. آلودگی و گرد و غبار روی برد باعث ایجاد تداخل با اتصالات الکتریکی و ایجاد مقاومت و افزایش حرارت می شود. این امر باعث کاهش عملکرد و در نهایت خرابی برد می شود. با دانستن این نکات می توان نحوه تمیز کردن برد الکترونیکی را به درستی انجام داد.

افزایش طول عمر

تمیز کردن برد های الکترونیکی در افزایش طول عمر آن ها بسیار مؤثر است. تجمع آلودگی و گرد و غبار می تواند باعث سایش قطعات شود و در نتیجه طول عمر آن ها را کاهش دهد.

مطالعه مفید: 5 روش که می تواند عمر وسایل الکترونیکی را افزایش دهد

زیبایی ظاهری برد الکترونیکی

برد هایی که شستشو داده می شوند و از روغن فلاکس و لیح کاری پاک می شوند، ظاهر زیباتری نسبت به سایر بردها دارند. برد های الکترونیکی از قطعات ضریف و متعددی تشکیل شده اند که اگر تمیز شوند، زیبایی چشم نوازی به خود می گیرند.

افزایش ایمنی دستگاه

افزایش ایمنی دستگاه

در نهایت گرد و غبار انباشه شده می تواند قابل اشتعال باشد و در صورت تماس با یک قطعه داغ باعث آتش سوزی شود. بنابراین تمیز کردن برد های مدار به دلایل ایمنی ضروری است. با دانستن این نکات و نحوه تمیز کردن برد الکترونیکی می توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.

مطالعه مفید: آشنایی با رایج ترین علائم خرابی برد یخچال

نحوه تمیز کردن برد الکترونیکی با محلول

شستشو و تمیز کردن برد با مواد و محلول های مختلفی انجام می شود که استفاده از این مواد به نوع برد، میزان خوردگی و آلودگی بستگی دارد. مواد مورد استفاده در تمیز کردن برد الکترونیکی عبارتند از:

  • جوش شیرین
  • الکل ایزوپروپیل
  • آب مقطر
  • تینر
  • بنزین
  • اسپری هوای خشک
  • اسپری روغنی
  • آسران
  • دستگاه التراسونیک

شستشوی برد با اسپری هوا

شستشوی برد با اسپری هوا

اسپری های هوا با توجه به کاربردشان در دو نوع اسپری خشک و اسپری روغنی ساخته می شوند. اسپری خشک برای پاک کردن سطح برد از گرد و غبار استفاده می شود و اسپری های روغنی برای روان کردن قسمت های متحرک برد های الکترونیکی کاربرد دارند.

شستشوی برد با دستگاه التراسونیک

یکی از راه های تمیز کردن برد الکترونیک، استفاده از دستگاه شستشوی التراسونیک است. این دستگاه دارای یک مخزن است که داخل آن از مواد شوینده پر شده است. برای شستن برد، باید برد را در مخزن دستگاه قرار داد و دستگاه با ارتعاشاتی که در مواد شوینده داخل مخزن ایجاد می کند، باعث از بین رفتن آلودگی های برد و تمیز شدن آن می شود. با دانستن این مراحل می توان نحوه تمیز کردن برد الکترونیکی را به درستی انجام داد.

نکات مهم تمیز کردن برد الکترونیکی

نکات مهم تمیز کردن برد الکترونیکی

هنگام تمیز کردن برد باید بسیار مراقب بود تا آسیب بیشتری به آن وارد نشود همچنین از نکات نحوه تمیز کردن برد الکترونیکی مطلع بود تا برد بدون آسیب و به درستی تمیز شود.

برای شستشو و تمیز کردن برد باید مطمئن شد که به منبع تغذیه متصل نیست و در آن هیچ جریان برقی وجود ندارد تا از بروز جرقه و آتش سوزی جلوگیری شود.

پس از اسپری کردن محلول شوینده روی برد می توان با استفاده از برس، فرچه و مسواک های تمیز کننده، برد را به خوبی تمیز کرد و با کمک پارچه های میکروفایبر یا بدون پرز، بخارشو و هر نوع خشک کن دیگری رطوبت برد الکترونیکی را از بین برد و به طور کامل آن را خشک کرد.

یکی از نکات مهم استفاده نکردن از آب برای شستشوی برد است. آب یک مایع با دمای تبخیر بالا است. در صورتی که آب به زیر قطعات الکترونیکی نفوذ کند، تبخیر شدن آن زمان زیادی می برد که این امر باعث به وجود آمدن اکسید در برد الکترونیکی خواهد شد.

به دلیل عدم وجود یون های رسانا در آب مقطر، می توان برای شستشوی برد از آب مقطر استفاده کرد، زیرا رسانای بسیار ضعیفی است.

هنگام تمیز کردن برد الکترونیکی باید توجه شود که از هرگونه تماس با آب خودداری شود.

در صورت تمیز کردن برد با الکل از عینک و دستکش استفاده شود تا علاوه بر انجام صحیح نحوه تمیز کردن برد الکترونیکی، آسیبی به خود وارد نکنید.

مطالعه مفید: بهترین مرکز تعمیر برد یخچال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدول محتوا