صانا سرویس

صانا سرویس

تعمیرات و فروشگاه

تلفن

05138721212
09150881992

آدرس

مشهد، بلوار پیروزی، بلوار رضوی، ابتدای رضوی 22، فاز تجاری، پلاک 5

صانا سرویس؛ کنار شما، رو به آینده

+5 مورد از اصلی ترین انواع بردهای الکترونیک

انواع بردهای الکترونیک

امروزه برای رفاه و تامین بسیاری از نیاز های انسان از تجهیزات و وسایل برقی و الکترونیکی استفاده می شود. تجهیزات برقی برای انجام دستورات و عملکرد صحیح نیاز به یک قطعه برای کنترل و هدایت سایر قطعات دارند. در تمامی تجهیزات و وسایل برقی قطعه ای کنترل کننده به نام برد به کار رفته است تا عملکرد سایر قطعات را کنترل کند و دستورات لازم را به آن ها ارسال کند.

در ادامه این مقاله بردهای الکترونیکی را به طور کامل معرفی کرده ایم و به بررسی انواع بردهای الکترونیک پرداخته ایم تا شما را با این قطعه مهم آشنا کنیم. هر یک از این بردهای الکترونیکی با توجه به شرایط و محیط کاربردی ویژگی ها و قابلیت های متفاوتی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا از این مطالب مطلع شوید.

‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎
‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صانا سرویس؛ کنار شما، رو به آینده

در صورت مشاهده هر گونه مشکل در لوازم خانگی و نیاز به مشاوره یا عیب یابی لوازم خود می توانید با ثبت درخواست سرویس در محل، در کمتر از 30 دقیقه خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنید.

‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎
‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

برد الکترونیکی چیست؟

برد الکترونیکی یک قطعه هدایت کننده و کنترل کننده است که نقش بسیار مهمی در وسایل برقی ایفا می کند. بردهای الکترونیکی دارای یک سری خطوط متصل از جنس مس هستند که باعث جریان بار الکتریکی در برد می شوند و این جریان را به قطعات متصل به برد می رسانند.

بردهای الکترونیکی قطعات بسیار حساسی هستند که از قطعات زیادی مانند خازن ها، باتری، ترانزیستور، دیود و غیره تشکیل شده اند. بردهای الکترونیکی بر اساس شرایط و معیارهای مختلفی دسته بندی می شوند که در ادامه این مقاله به این موضوع پرداخته ایم.

مطالعه مفید: مهم ترین نکات مهندسی معکوس بردهای الکترونیکی

معیارهای دسته بندی برد الکترونیکی

معیارهای دسته بندی برد الکترونیکی

بردهای الکترونیکی بر اساس معیار هایی دسته بندی می شوند و هر کدام از آن ها کاربردهای متفاوتی دارند. نمونه هایی از این معیارها شامل:

  • تعداد لایه ها
  • نوع مواد پایه

انواع بردهای الکترونیک بر اساس تعداد لایه

تعداد لایه های برد الکترونیکی در هزینه و پیچیدگی برد ها بسیار موثر است. انواع برد های الکترونیکی بر اساس تعداد لایه عبارتند از:

برد الکترونیکی یک لایه

بردهای الکترونیکی یک لایه یکی از ارزان ترین و ساده ترین در انواع بردهای الکترونیک هستند. این بردها دارای یک لایه مس هستند که تمامی اتصالات بین قطعات در این لایه پیاده سازی می شوند. سپس یک لایه محافظ و یک لایه راهنما بر روی لایه مسی قرار می گیرند.

برد الکترونیکی دو لایه

بردهای الکترونیکی دو لایه دارای دو لایه مس و یک لایه فیبر هستند. برای ارتباط دو طرفه لایه های مسی، می توان برد برد الکترونیکی دو لایه متالیزه استفاده کرد. لایه های مسی با استفاده از سوراخ هایی که در این بردها تعبیه می شوند، با یکدیگر ارتباط دارند. در صورتی که نیازی به ارتباط بین دو لایه مسی نباشد، می توان از برد الکترونیکی دو لایه ساده استفاده کرد.

مطالعه مفید: آشنایی با برد چاپی دولایه و چند لایه

برد الکترونیکی چند لایه

برد الکترونیکی چند لایه از کنار هم قرار گرفتن چند برد الکترونیکی دو لایه ساخته می شود که اتصال بین این بردها توسط چسب های مخصوص و عایق انجام می شود. ارتباط بین لایه های مسی در این نوع بردها مانند بردهای دو لایه، توسط سوراخ های متالیزه برقرار می شود. این نوع بردها معمولا برای کاربردهای پیچیده و در کمترین ابعاد تولید می شوند. قیمت برد الکترونیکی چند لایه نسبت به بردهای یک لایه و دو لایه بیشتر است و کاربرد بیشتر و پیشرفته تری دارد.

انواع بردهای الکترونیک بر اساس نوع مواد پایه

انواع بردهای الکترونیک بر اساس نوع مواد پایه

بردهای فایبرگلاس

یکی دیگر از انواع بردهای الکترونیکی، بردهای فایبرگلاس هستند. این بردها دارای یک لایه مسی و یک هسته فایبرگلاس هستند که باعث افزایش استحکام مکانیکی و مقاومت حرارتی این نوع بردها می شود. معمولا بردهای الکترونیکی فایبرگلاس در تجهیزات پزشکی و صنعتی استفاده می شود.

بردهای آلومینیومی

بردهای آلومینیومی دارای یک لایه مسی و یک هسته آلومینیومی هستند. آلومینیوم یک فلز با قابلیت هدایت الکتریکی، مقاومت، استحکام و حرارت بالا است. به همین دلیل این نوع بردها کارایی بیشتری نسبت به بردهای فایبرگلاس دارند و در تولید تجهیزات نظامی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

بردهای فلزی

بردهای فلزی با توجه به شرایط کاربردی از فلزهای متنوعی ساخته می شوند. هر نوع فلز ویژگی های متفاوتی دارد، بنابراین بردهای فلزی با توجه به نوع فلزی که در ساخت آن ها استفاده می شود، ویژگی های متفاوتی دارند. پیچیدگی تولید این بردها نسبت به بردهای الکترونیکی آلومینیومی و فایبرگلس بیشتر است و هزینه بیشتری نیز دارند. این نوع بردها در تجهیزات الکترونیکی خاص مانند تجهیزات فضایی مورد استفاده قرار می گیرند.

پرکاربرد ترین انواع بردهای الکترونیک

پرکاربرد ترین انواع بردهای الکترونیک

اکنون با انواع بردها آشنا شدیم، اما به طور کلی سه دسته از انواع بردهای الکترونیکی، جزو پرکاربرد ترین بردها در صنایع محسوب می شوند که در ادامه بیشتر در رابطه با این بردها صحبت شده است تا به طور کامل با آن ها آشنا شوید.

  • برد بورد (breadboard)
  • بورد وایر رپ (wire wraps)
  • استریپ بورد (strip board)
  • برد مدار چاپی (printed circuit board)

در ادامه به بررسی جزئیات درباره هر یک از انواع برد های ذکر شده می پردازیم.

برد بورد

برد بوردها جزو ساده ترین بردهای الکترونیکی هستند. این نوع بردهای الکترونیک معمولاً به عنوان یک ابزار برای نمونه سازی اولیه مدارها مورد استفاده قرار می گیرند. در این بردها نیازی به لحیم کردن قطعات نیست و می توان از قطعات مدار برد بورد مجدداً استفاده کرد. البته باید گفت که این بردها محدود به فرکانس های پایین هستند و برای پروژه ها و طرح های پیچیده مناسب نیستند.

بورد وایر رپ

وایر رپ دارای یک بورد است که تعدادی سوکت روی آن نصب شده است. سوکت و سایر اجزای برد از طریق چندین لایه سیم پیچیده شده به یکدیگر متصل می شوند. اتصالات بردهای وایر رپ تحت تاثیر ارتعاش قرار نمی گیرند و بسیار مطمئن هستند و می توان از آن ها برای کاربردهای پیچیده استفاده کرد. همچنین این بردها کمتر در معرض خوردگی هستند و دارای مقاومت الکتریکی کمتری هستند.

استریپ بورد

استیرپ بورد یکی دیگر از انواع بردهای الکترونیکی است که برای تولید و نمونه سازی بردهای مدارها کاربرد دارند. اتصال قطعات به این نوع برد با استفاده از لحیم کاری انجام می شود که نیاز به دقت بالایی است. استریپ بوردها دارای یک صفحه فلزی یا پلاستیکی هستند که خطوط مسی بر روی این صفحه تعبیه می شوند. استحکام این نوع بردها نسبت یه برد بورد بیشتر است، اما از انعطاف پذیری کمی برخوردارند و در برابر ضربه و فشار آسیب پذیر هستند.

برد مدار چاپی

یکی از رایج ترین انواع بردهای الکترونیک، بردها مدار چاپی هستند. این برد مانند استریپ بورد از یک صفحه فلزی یا پلاستیکی تشکیل شده است و خطوط مسی روی این صفحه چاپ می شوند. قطعات الکتریکی نیز بر اساس طرح شماتیک با لحیم کاری به خطوط مسی متصل می شوند. بردهای مدار چاپی دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و استفاده از آن ها آسان است.

کاربردهای برد الکترونیکی

کاربردهای برد الکترونیکی

بردهای الکترونیکی کاربردهای متنوع و زیادی دارند. نمونه هایی از این کاربردها عبارتند از:

  • تجهیزات اداری
  • تجهیزات صنعتی
  • تجهیزات پزشکی
  • تجهیزات رباتیک
  • لوازم برقی خانگی
  • صنایع خودروسازی
  • صنایع هوا فضا
  • رایانه ها

مطالعه مفید: +5 مورد از مهم ترین کاربردهای برد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدول محتوا